Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Sociala spel har blivit nytt framgångsrecept för appar

Daniel Hasselberg, vd för Mag interactive, vet hur man får folk att nappa på ens appar för smarta mobiler. Över fyra miljoner spelare har laddat ned företagets spel Ruzzle.

Receptet handlar om enkelhet, snabbhet och inte minst att det går att spela mot andra.

– När Wordfeud blev en jättehit frågade vi oss varför vi gillade det så mycket. Vi kom fram till den sociala faktorn, att man spelar med fler och helt enkelt att ordspel är roligt. Alla kan förstå hur det fungerar. Tar det mer än två tre minuter att fatta hur man ska göra, då kanske man plockar hem en annan app i stället, säger Hasselberg.

Men det ska inte bara förstås snabbt. Hanteringen ska också vara snabb.

– När man startar spelet ska man också kunna stänga av det snabbt. Man ska känna att man inte behöver lägga ned mer än ett par tre minuter. Man ska hinna göra något och avsluta spelet mellan två stationer på pendeltåget.

Bakgrunden till Mag är lite slingrig. Hasselberg och kärntruppen har ett förflutet i Ericsson och avknoppningen Connect Things, ett företag som runt år 2000 jobbade med mobil tillgång till nätet. När ett amerikanskt konsortium med bland andra Motorola köpte upp företaget 2003 startade svenskarna i stället Mag (Mobile Access Group).

– Slumpen gjorde att vi hamnade i musikbranschen och byggde system för nedladdning av musik. Vi tog fram det första systemet i Norden för att köpa musik lagligt på nätet. Runt ett femtiotal butiker i Norden och Baltikum hängde på och tekniken licensieras fortfarande.

Dotterbolaget Mag Interactive tillkom 2010 och har sju medarbetare.

– I höstas tänkte vi att vi måste göra något rejält. Sedan Appstore öppnade hade vi gjort egna appar som små kreativa projekt. Nu tänkte vi att vi skulle göra en riktig produktion själva.

Ordspelet Rumble, senare omdöpt till Ruzzle, blev resultatet och redan från början var det viktigt att satsningen var internationell.

– För få köper från Svenska Appstore. Det är inget man kan leva på som företag, inte ens om man ligger etta.

Ruzzle har blivit en succé och ligger på topp 10 på ordspelslistan i 50 länder. Internationellt har det laddats ned mer än fyra gånger.

Vad blir nästa satsning?

– Vår inriktning är att fortsätta inom de här sociala spelen, då kommer folk att kunna hitta sina vänner och fortsätta in i nästa spel. Appar för ensamspelare verkar gå upp och ned, men de sociala spelen bygger på ditt nätverk och håller kvar spelarna. Intresset hålls uppe på ett annat sätt.

Fakta. Svenska succéappar

Sverige har varit framgångsrikt i att skapa populära appar och det har talats om det svenska app-undret. Här är några exempel på andra svenska appar som lyckats:

Spotify

Sleep cycle alarm clock

Labyrinth

Touch grind BMC

McDonald’s