Väntat vinstras för H&M – nytt varumärke lanseras - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Väntat vinstras för H&M – nytt varumärke lanseras

Motgångar och skandaler har präglat H&M den senaste tiden. Onsdagens rapport är svag – men slår förväntningarna.

Det är fortsatt motigt för H&M. Svaga rapporter, avslöjanden om klädbränning och rasismanklagelser har den senaste tiden omgett klädjätten. Onsdagsmorgonens rapport är visserligen något bättre än väntat, men 2017 sammanfattas av vd:n som ”en besvikelse”.

– Försäljningen i H&M:s jämförbara butiker har inte varit tillräckligt bra. Branschen genomgår ett stort skifte mot fler onlineköp och minskad trafik till fysiska butiker. Under fjärde kvartalet har vi haft en del obalans i H&M-varumärkets sortiment, säger Karl-Johan Persson när DN träffar honom på H&M:s huvudkontor i centrala Stockholm.

Vinst före skatt under det fjärde kvartalet uppgick till 4,9 miljarder, vilket var något högre än analytikernas snittprognos på 4,7 miljarder, enligt Reuters sammanställning.

Försäljningen, som var känd sedan tidigare, uppgick under helåret till 200 miljarder kronor – en ökning med fyra procent. Detta kan jämföras med målet på 10–15 procent i lokala valutor.

Reklambilden med en svart pojke iförd en luvtröja med texten ”Coolest monkey in the jungle” har de senaste veckorna mötts av en hatstorm på nätet. Karl-Johan Persson säger att bolaget har mångfalds­fokus och en sund företagskultur, och att bilden var ett misstag.

– Det var oavsiktligt men vi borde ha fångat upp det. Nu gjorde vi inte det och då får vi hantera det på bästa sätt och se till att det inte händer igen.

Det kan inte vara så roligt att vara vd för H&M just nu.

– Det skulle jag inte säga. Jag går inte till jobbet och tycker att det är tråkigt. Däremot är vi inte nöjda.

Känner du att du har kvar förtroendet?

– Från styrelsen, absolut. Internt, absolut. Annars hade jag inte fortsatt och det hade inte styrelsen velat heller. Och jag tror på det vi gör.

H&M-ägda Monki har sedan tidigare sålts på den kinesiska e-handelssajten Tmall. Plattformen ska framöver även erbjuda produkter ur H&M:s och H&M Homes sortiment. Karl-Johan Persson öppnar upp för fler liknande samarbeten.

– Vi kommer att kolla läget och se om det finns andra spännande alternativ.

Ni har inga planer på förvärv, som att till exempel köpa Zalando?

– Nej, det har vi inga planer på. Det är inget vi arbetar aktivt med men det kan komma upp något sådant.

I rapporten framgår att värdet på varulagret den 30 november var 34 miljarder kronor – 7 procent högre än året före. Som förklaring anges den svaga höstförsäljningen. Samtidigt lanserar H&M ett nytt varumärke som ska sälja produkter till rabatterade priser.

Ska tidigare kollektioner säjas via Afound?

– Ja, tidigare säsong, innevarande säsong och vintage. Det blir en kombination.

Utdelningen per aktie stannar på förra årets nivå, med 9:75 kronor. Däremot öppnar styrelsen upp för aktieägarna att återinvestera utdelningen i nyemitterade aktier.

Det framgår även att klädjätten kommer att fortsätta öppna nya butiker under året, om än i en långsammare takt än tidigare. 390 nya butiker ska öppnas och 170 ska stängas.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.