Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-19 13:39 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/vaxande-marknad-for-present-pa-natet/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Växande marknad för present på nätet

Det ska gå snabbt och smidigt att visa omtanke – åtminstone att döma av presentmarknadens utveckling. På internet säljs allt fler typer av gåvogram, och företagen ser att efterfrågan ökar.

Mycket har hänt sedan Sveriges första blomsterförmedling startade 1923. Fortfarande kan den som vill skicka blommor – men utbudet i dag har växt sig betydligt större.

De senaste åren har flera nya presentföretag dykt upp. Blommor har blivit choklad, som blivit kakor, som blivit kramdjur. Allt att beställa på internet för leverans till mottagare. Att det inte ska vara svårt är tidens tendens.

– Vi förenklar för kunden. Med hjälp av datorn tar det bara några minuter att skicka en gåva, säger Richard Wallin, vd för Företags­litteratur.

Hans företag har sålt pocketböcker sedan 2005 genom Pocketogram. I början riktade man sig till privatpersoner, men numera finns även en företagstjänst.

Presentmottagaren får antingen välja själv vilken bok som ska slukas, eller så kommer ett stycke inslagen litteratur som avsändaren valt.

Idén bakom Pocketogram är att vidareutveckla en redan existerande produkt: böcker. Genom att förenkla givandet hoppas man ha förädlat sitt koncept. Det verkar fungera.

– Pocketogram tickar på med bra tillväxttakt, även om vi är en liten del sett till bokbranschen som helhet, säger Richard Wallin.

Men det är inte bokbranschen som är huvudkonkurrent, utan and­ra presentföretag. Flera av dem delar Richard Wallins bild av god tillväxt.

Gift Today Sweden, med bland annat varumärket Chokladogram, omsatte en miljon kronor under december 2007. Det är en femdubbling mot samma period året innan.

– För oss är det fantastiska siffror. Vi tror att vi kan öka omsättningen kraftigt även i år, säger vd Daniel Humble.

I likhet med internethandeln i stort verkar kunderna ha vant sig vid presenter köpta via datorn. Det är i alla fall företagens bild. De ser även ökat intresse från nya kundgrupper.

– Äldre personer ringer till oss och vill testa tjänsten. Eftersom vi säljer rätt billiga produkter vågar de nog pröva att handla över internet hos oss, säger Johan Deverén, delägare i Nallebudet.

Den växande marknaden för gåvogram lämnar därmed frågan öppen: kramdjur med posten eller personlig björnkram? Företagen verkar tro på alternativ ett.

– Framtiden ser ljus ut för oss, säger Johan Deverén.

Mikael Kulle

mikael.kulle@dn.se 08-738 15 35

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt