En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-06-27 13:07
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/volvo-uppstickare-i-thailand/
Volvo uppstickare i Thailand
Få ut mer av DN som inloggad
Du vet väl att du kan skapa ett gratiskonto på DN? Som inloggad kan du ta del av flera smarta funktioner.
Volvo Cars i Thailand är mycket förtröstansfullt vad gäller försäljningsprognoserna för helåret, sedan försäljningen ökat kraftigt under årets första sju månader. Det skriver Bangkok Post, enligt Reuters.
Den svenska tillverkaren sålde 681 bilar från januari till juli, vilket innebär en procentuell ökning med hela 47,7 procent. Den nytillträdde landschefen Chris Wailes sade att Volvo Cars räknar med en fortsatt stark utveckling: en uppgång med 40 procent under årets kvarvarande månader.
– Bland lyxbilar i Thailand har Volvo varit den snabbast växande räknat i försäljningsvolymer i år, säger Chris Wailes och tillade att Thailands hela lyxbilsmarknad bestod av 17 000 bilar som såldes från januari till juli – en ökning med 23 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Lyxbilsmarknaden i landet domineras av de tyska Mercedes och BMW, men märken som Audi, Volvo och Lexus är uppstickare.
Chris Wailes har satt upp ett ambitiöst tillväxtmål för Volvo Cars till 2020: då ska företagets marknadsandel i lyxsegmentet vara 10 procent.