Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-06-27 13:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/volvo-uppstickare-i-thailand/

EKONOMI

Volvo uppstickare i Thailand

Direkt Text

Volvo Cars i Thailand är mycket förtröstansfullt vad gäller försäljningsprognoserna för helåret, sedan försäljningen ökat kraftigt under årets första sju månader. Det skriver Bangkok Post, enligt Reuters.

Den svenska tillverkaren sålde 681 bilar från januari till juli, vilket innebär en procentuell ökning med hela 47,7 procent. Den nytillträdde landschefen Chris Wailes sade att Volvo Cars räknar med en fortsatt stark utveckling: en uppgång med 40 procent under årets kvarvarande månader.

– Bland lyxbilar i Thailand har Volvo varit den snabbast växande räknat i försäljningsvolymer i år, säger Chris Wailes och tillade att Thailands hela lyxbilsmarknad bestod av 17 000 bilar som såldes från januari till juli – en ökning med 23 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Lyxbilsmarknaden i landet domineras av de tyska Mercedes och BMW, men märken som Audi, Volvo och Lexus är uppstickare.

Chris Wailes har satt upp ett ambitiöst tillväxtmål för Volvo Cars till 2020: då ska företagets marknadsandel i lyxsegmentet vara 10 procent.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt