Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-17 17:08 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/familj/bat-flygplan-och-vindkraft-olle-ljungstroms-liv-har-alltid-kretsat-kring-teknik/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Familj

Båt, flygplan och vindkraft. Olle Ljungströms liv har alltid kretsat kring teknik

Hela livet har varit fyllt av teknik, konstruktioner och uppfinningar för OLLE LJUNGSTRÖM, Lidingö, som i dag, fredag, fyller 75 år. Undra på det, är man son till den store Fredrik Ljungström - han med turbinerna, segelbåtsriggen och mycket mera - är man förstås ärftligt belastad.

- Det var oerhört inspirerande att jobba med en så genial och kreativ person som Fredrik, säger Olle Ljungström. Han var min läromästare och förebild.

Far och son jobbade länge tillsammans. Ett av de första numren där Olle assisterade pappa var konstruktionen av "Ljungströmaren", en legendarisk segelbåtstyp med runt skrov och ostagad mast kring vilken ett dubbelsegel kunde rullas vid revning. Den byggdes i 17 typer i ett 40-tal exemplar på 1930- och 50-talen. Några seglar fortfarande. Sin första cirkelskrovsbåt med den speciella riggen hade Olle byggt innan han gått ut skolan.

- I 35 år seglade jag själv den finaste Ljungströmsbåt som gjorts men tyvärr har jag ont i en höft och är numera litet för orörlig för att segla, säger Olle.

En amfibie

För den breda allmänheten kanske det är den unika segelbåten som främst förknippas med namnet Ljungström. I vetenskapskretsar är emellertid båten närmast en bisak. Där tänker man i första hand på flygplanskonstruktioner och vindkraftverk när Olle Ljungström kommer på tal.

Olle Ljungström gick ut Tekniska högskolan 1942, licensierade 1965 och blev teknologie doktor 1973. Han har hela tiden varit vad som kallas amfibie, det vill säga sysslat parallellt med flygtekniska problem och skeppsteknik.

- I många år arbetade jag vid Saab och ingick i konstruktionsgruppen bakom praktiskt taget alla flygplanstyper från B 17 till Viggen, berättar Olle som naturligtvis också utvecklat en massa egna ideer. Somliga har blivit verklighet, andra har stannat på papperet i brist på resurser för att gå vidare.

Dit hör bland annat ett flygplan med två skjutande propellrar på stabilisatorn vilket gör det möjligt att flyga i bara 50 km/tim. En annan ide var svävaren Saab 401 för vilken Olle Ljungström var projektledare. Den var tänkt för marinen men drivmedelskostnaderna blev väldigt höga och svävaren är numera bara museiföremål.

Vindkraft hjärtebarn

Ett hjärtebarn för Olle Ljungström är vindkraften. Han och pappa Fredrik var tidigt ute och projekterade vindkraftverk redan på 1950-talet. I 15 år från 1974 hade Olle Ljungström en ledande ställning i statens strävan att göra vindkraften användbar.

Under den tiden har han avverkat fem miljöministrar och inte varit särskilt imponerad av deras insatser på området. De har inte varit tillräckligt starka gentemot kraftindustrin som bromsat utvecklingen av vindenergin.

- Det är en alldeles för bra energikälla för att inte utnyttjas, menar Olle Ljungström. Felet är att man inte satsat på tillräckligt stora anläggningar som skall ligga utomskärs för bästa effekt och med minsta miljöpåverkan. Jag kan inte tänka mig annat än att vindkraften tillhör framtiden. Jag drömmer om en produktion på 15 terawatt inom en tioårsperiod. I dag har vi inte bråkdelen av detta.

Jodå, det finns ritningar och skisser på helt nya typer av vindkraftverk i idesamlingen i Lidingöhemmet . . . Olle funderar fortfarande men har annars med ålderns rätt dragit ner på aktiviteterna.

Biografi om Fredrik

Nu ägnar han mesta tiden åt att sammanställa en biografi om Fredrik Ljungström. Om denna kommer ut till allmänheten eller stannar i familjekretsen vet han ännu inte.

En del av tiden ägnar han också sin fiol från vilken han får folkmusik att strömma. När pianospelande dotter kommer på besök kan det bli samspel.

Fredrik Ljungström fick fem döttrar och fem söner. Ingen av flickorna ägnade sig åt tekniken vilket däremot fyra av pojkarna gjorde.

- Det finns ingenting som säger att inte flickor har teknisk begåvning, framhåller Olle Ljungström. Det är nog uppfostran och inriktning i barnaåren som avgör hur yrkesbanan blir.

KURT LOREN

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt