Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-22 18:39 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/familj/dn-gratulerar-ungernrevolten-blev-hans-genombrott/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Familj

DN GRATULERAR: Ungernrevolten blev hans genombrott

Namn: Anders Engman.

Fyller: 70 år i dag.

Yrke: Fotograf.

Familj: Hustru Inga-Britt Liljeroth och två vuxna barn från ett tidigare äktenskap och barnbarn.

Bor och arbetar: I Gamla stan.

Favoritfotografer: Lennart Nilsson (som reportagefotograf), DN-fotografen Sven-Erik Sjöberg och legendariske Life-fotografen Margaret Bourke-White.

EN STÖVEL I KOLOSSALFORMAT stod ensam kvar av den omkullvälta soldatstatyn. Anders Engman, den unge Se-fotografen, klättrade uppför stegen som var lutad mot den sönderslagna stöveln och fotograferade den ungerska flaggan som stack upp från skaftet. Sedan klättrade han ned och gömde stegen i ett närbeläget buskage eftersom den inte behövdes mer.

Ingen annan fotograf fångade samma motiv. Anders Engman blev ensam om sin klassiska bild från Ungernrevolten 1956 som Sovjettrupperna kväste några dagar senare.

Många tror att det var den stora Stalinstatyn som Anders Engman fotograferade i Budapest. Icke så. Stalinstatyn hade visserligen också störtats, men den var inte lika bildmässig som soldatstatyn.

Numera står en frihetsstaty på platsen, en kvinna med vingar. "Jag brukar få kort på den nya statyn ibland från folk som varit där och som kommit ihåg min gamla bild", berättar Anders Engman.

Ungernrevolten blev Anders Engmans genombrott som fotograf.

Efter det var han på resa mer än hälften av årets dagar, många gånger med Barbro Alving, signaturen Bang, i Vietnam och Mellanöstern. Inte sällan var det äventyrligt. "När vi gjorde reportage från Al Fatahs träningsläger i Jordanien hade både Bang och jag svarta bindlar för ögonen när vi forslades dit för att inte kunna avslöja var lägret låg."

"Hon var underbar, Bang, som en mamma. Det går inte en dag utan att jag tänker på henne. Hon ställde alltid de viktiga frågorna (som varför sitter det en nioårig pojke i ett gathörn i Saigon och kedjeröker

och vi kom in i miljöer dit andra reportrar inte sökte sig."

Med Cordelia Edvardson befann sig Anders Engman i en skyttegrav på indiska sidan i ett av krigen mot Pakistan. "Kulorna smattrade som på en plåtdörr. Jag sträckte upp kameran och försökte ta bilder. Då var jag rädd. Cordelia bara antecknade vidare men klagade över all sand som sprätte upp över blocket."

När han gjorde reportage om Moder Theresa i Indien berättades det att vissa mödrar som inte kunda ta hand om sina nyfödda barn satte dem i en låda som de placerade utanför porten till Moder Theresas anläggning för att omhändertagas.

Tre morgnar i rad försökte Anders Engman att fånga den tysta dramatiken i bild, men ingen övergiven bebis hade lämnats.

Den fjärde morgonen stod en låda vid porten. Anders Engmans hjärta klappade. Nu skulle han få bilden. Men det var kålrötter i lådan. "Det blev ingen bild. Jag hade kunnat arrangera den. Det fanns lådor och bebisar tillgängliga, men jag ville inte lägga till rätta. Det hade inte blivit äkta."

Resorna gick inte bara utrikes, utan också till Sveriges alla hörn. Många är de minnesvärda reportagen med den starka närvarokänslan. I Vuollerim följde Anders Engman den kvinnliga provinsialläkaren, i Älmhult poliserna, i Kiruna gruvstrejken.

I tjugo år jobbade Anders Engman på Se, eller Kamerabild som Åhlén & Åkerlunds bildbyrå hette. 1975 ryktades det om nedskärningar och Anders Engman erbjöds och tog jobbet som chef för Aftonbladets bildavdelning, från vilket han sade upp sig efter två år. "Det blev för mycket. Jag blev som en chef hemma också, domderade och bestämde."

Sedan dess har han varit frilans med undantag för ett inhopp som chef och bildredaktör också för DN:s bilddredaktion.

Numera varvar han föreläsningar med fotouppdrag (exempelvis till årsredovisningar och läroböcker), lika aktiv och på språng som alltid. Han följer med sin tid. Den gamla Speed Graphicen är förstås sedan länge utbytt mot modernare don, numera bland annat två digital- kameror.

I dag firar han födesedagen med vännerna i sin lokal i Gamla stan.

LARS EPSTEIN

lars.epstein@dn.se 08-738 19 64

Anders Engman med en gammal Speed Graphic. Numera använder han modernare kameror. FOTO: LARS EPSTEIN

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt