Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-14 02:16 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/familj/dodsfall-gunnar-ljungstrom/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Familj

Dödsfall: Gunnar Ljungström

Gunnar Ljungström, Eksjö, har avlidit 94 år gammal. Hans närmaste är tre barn ur ett första äktenskap med Anna-Lisa, med familjer, samt två döttrar till framlidna andra hustrun Runa, med familjer.

Gunnar Ljungström blev känd som Saabbilens skapare. Han föddes i Stockholm. Fadern var uppfinnaren, teknologie hedersdoktorn Fredrik Ljungström, modern Elisabeth, född Westerberg.

Efter ett första skolår i Stockholm gick Gunnar Ljungström i skola i Finspång, Lidingö och Whitlockska samskolan i Stockholm, där han tog studenten 1926. Han valde mekaniklinjen på Tekniska högskolan i Stockholm med examen 1932, något försenad på grund av att han valdes till studentkårens ordförande 1930-31, just då det nya kårhuset byggdes.

Han blev akademisk mästare i både stavhopp och backhoppning. Aktiv seglare har han också varit långt upp i åren. Hur djärv han kunde vara visade sig då han 17-årig, utan lov, gav sig ut ensam på en havssegling i kuling med pappans stora 75:a Dordi.

Gunnar Ljungströms första anställning som civilingenjör 1932-36 gällde AB Spontan, den automatiska bilväxeln, som han fick i uppdrag att försöka utveckla till en fullgod serieversion, en mycket svår och lärorik uppgift som dock misslyckades.

Åren 1936-37 hade han anställning vid Nohab Flygmotorfabriker, projektarbete med en ny stjärnmotor, och 1937-39 på Förenade Flygverkstäder i Stockholm, ett projektkontor för ett nytt spaningsplan, i Asja-Saab-regi.

Under krigsåren arbetade han vid konstruktionskontoret på Saab-Linköping. Sedan var han fram till 1970 ledare av utvecklingen av "En liten personbil" - Saab 92-99 och därefter konsult till bilutvecklare vid Saab-Trollhättan fram till 1985.

Gunnar Ljungström genomförde svåra problemlösningar i samverkan med en liten teknikerstab, ofta med mycket knappa ekonomiska resurser. Enligt uttalanden av flera nära medarbetare var det hans ledande förmåga och detaljinitiativ som ledde till framgång med Saabbilarna. Han hade en unik förmåga att analysera svåra problem med nära nog enkel huvudräkning.

Medarbetarna har även vittnat om hur han stimulerade dem till goda insatser och fungerade som deras lärare, till stor glädje för deras egen utveckling. Han arbetade ständigt med målet att konstruera en ännu säkrare och bättre bil. Men han beklagade att den knappa ekonomin inte gjorde detta möjligt.

Gunnar Ljungström var tredje sonen i en tiohövdad barnaskara, där han blev en centralfigur. Då fadern dog 1964 övertog han rollen som nestor i familjen Ljungström.

Gunnar Ljungström var ledamot av IVA, avd 1. Han har fått mottaga flera utmärkelser: IVA:s stora guldmedalj (1971), SMR Mekanik Ljungströmspris (1977) och SAE hederstitel Fellow (1983).

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt