Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-17 01:42 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/familj/dodsfall-rod-geiger/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Familj

Dödsfall: Rod Geiger

Filmproducenten, Katja of Swedens manager och make, Rod Geiger, Tollarp, har avlidit 85 år gammal. Hans närmaste är hustrun Katja Geiger, hennes son Anders Stensson, Tollarp, och de gemensamma sönerna Lincoln Geiger, Massachusetts, USA, och Christopher Geiger, Tollarp, med familjer.

År 1953 blev klädformgivaren Katja of Sweden svårt sjuk i Rom och skickades hem till lasarettet i Lund. Hennes redan etablerade märkesnamn hade amerikanske maken Rod Geiger myntat i New York fem år tidigare, i och med att varuhuset Lord & Taylor lanserade hennes första kollektion. I Rom hoppades han kunna producera sin tredje film tillsammans med filmregissören Roberto Rossellini om boxaren Primo Canera efter succéerna "Rom, öppen stad", 1945, och "Paisan" (på svenska "Befriande eld") 1946. Katja gjorde kläder åt hans nya kärlek Ingrid Bergman. Filmplanen gick om intet och Rod Geiger reste efter till Sverige med de tre små sönerna; de inkvarterades i Katjas tvillingbrors torp i Huaröd, sydväst om Kristianstad.

Här hittade han den skånska länga som blev kärnan i familjens legendariska uppglasade Skånegård.

Eftersom Rod Geiger själv just förbjudits att lämna USA på grund av sina påstådda kommunistsympatier, passade det honom att starta ett nytt liv i Sverige. Efter att McCarthy bannlyst tio filmskapare i Hollywood hade Rod Geiger anförtrott en av dem regin av sin film "Christ in concrete" som fick spelas in i England. Efter det angavs Rod Geiger själv.

Hans hustru hade kontaktats av MMT - Malmö Mekaniska Trikåfabrik - om att skapa kläder i kalsongtillverkarens trikåkvalitet. Kontraktet skötte maken, som kunde stava till royalty bättre än fabrikören. Även Kristianstad Ylle och Gyllene Gripens skofabrik drogs med i Katjas designproduktion. Medan hon skapade kläder i sin nyinredda skånska ateljé skötte Rod Geiger hushållet och traktens hantverkare. Swimmingpool och palmhus var det första respektive sista som lades till i det skånska Hollywoodparadiset.

Det stora nya glasrummets stenmurade öppna spis påminde om den amerikanske 1900-talsarkitekten Frank Lloyd Wrights sätt att modernisera lantlig tradition. Möblerna, i modern "scandinavian design", rekvirerades från Danmark och blandades upp med afrikanska masker, skulpturer och korgar plus skånska tråg med mera. Traktens lumpbodar dammsögs effektivt av amerikanen som förstod värdet av sina fynd.

Senare, när paret Geiger tvingades i väg från Sverige och Huaröd på grund av en numera preskriberad beskyllning för skatteflykt, började hennes USA-karriär om som formgivare för hemtextilier, bland annat Cannons. Åter skötte Rod Geiger affärerna.

Men det var filmen som gav honom störst självkänsla. H C Andersens sagor, inspelade i Huaröd, som sändes i svensk television i början av 1970-talet, var det enda han fick göra i Sverige (tillsammans med Åke Söderquist).

Minnet av det lyckliga Rossellinisamarbetet under andra världskrigets soldatår i Rom fick tre sena bekräftelser: framför allt de långa samtalen med Tag Gallagher om den italienske neoklassicistiske pionjärens filmarbete på gator och torg, som ingår i dennes Rossellinibiografi (1999). När de båda filmerna visades på filmfestivalen i Venedig 1998 fick Rod Geiger, som ensam överlevande, medalj.

Rebecka Tarschys

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt