Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-21 17:37 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/familj/dodsfall-vidareutvecklade-fanerbranschen/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Familj

Dödsfall: Vidareutvecklade fanerbranschen

Generalkonsul Mats Bohman, Stockholm, har avlidit 74 år gammal. Hans närmaste är hustrun Maj, sonen Axel med familj, döttrarna Ylva och Ragna samt brodern Johan med familj.

Mats Bohman föddes i Oskarshamn. Han ägnade hela sitt yrkesverksamma liv åt att vidareutveckla och stärka det företag inom fanerbranschen som hans fader startade i Oskarshamn i slutet av 1920-talet.

Efter branschstudier utomlands strax efter andra världskrigets slut gavs han ansvaret för att organisera den inhemska försäljningen via ett nystartat företag i Stockholm - AB Fanerkompaniet - ett företag som han på några år skickligt utvecklade till Sveriges ledande försäljningscentrum i ädelfaner.

Efter faderns död 1983 övertog han ledningen av företagsgruppen - AB Bohmans Fanerfabrik i Oskarshamn, AB Nordiska Fanerfabriken i Vimmerby och AB Fanerkompaniet i Stockholm - och utvecklade den med småländsk envishet och energi till den helt dominerande fanerproducenten i Skandinavien. Mats Bohman såg tidigt möjligheterna att bredda företagens verksamhet genom kontakter med utländska marknader - framför allt sedan handeln med Östeuropa blivit friare - och han lade ned ett stort arbete för att öka exporten. Under hans ledning byggdes en framgångsrik verksamhet upp i Finland, Tyskland, Polen, Tjeckien och under senare år även i de baltiska staterna. För Mats Bohman var stillastående liktydigt med tillbakagång. När fanerrörelsen var färdigutbyggd ägnade han sin kraft åt att bygga upp ett icke obetydligt och i hög grad lönsamt fastighetsbestånd, framför allt koncentrerat till Stockholmsområdet, samt utökade familjens skogsbestånd i Småland.

Han var en både här hemma och internationellt erkänt framstående branschman med omfattande kontakter. Han var mycket berest och besatt mycket goda språkkunskaper. Mats Bohman var en sann entreprenör av den gamla skolan, som samtidigt som han utvecklade sitt företag också ville skapa bestående värden. Han kunde se och ta tillvara expansionsmöjligheter, samtidigt som han alltid realistiskt bedömde och garderade sig för riskerna. Hans styrka låg kanske inte minst i unik förmåga att känna av förändringar i marknaden och i tid genomföra nödvändiga anpassningar.

Han hade ett starkt samhällsintresse och drog sig aldrig för att hävda sin uppfattning med både bitska och träffande kommentarer. Han hade lätt för att knyta kontakter, han spred med sin stilla humor trivsel omkring sig och fick under årens lopp en stor och trogen vänkrets.

BIRGER LÖNNQUIST

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt