Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-24 09:47 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/inrikes/en-gronstedt-pa-ralsens-krokiga-vag/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

En Grönstedt på rälsens krokiga väg

Det finns entusiaster och entusiaster. Och så finns det människor som fascineras av tåg, spårvagnar och båtar. Då brukar ordet entusiast inte vara starkt nog.

Richard Grönstedt är en av dessa män (för det verkar mest handla om män när det gäller fäbless för dessa fortskaffningsmedel).

Grönstedt har just kommit ut med en bok med titeln "Den sanne diggaren", och diggaren är ingen mindre än han själv.

På 148 sidor får läsaren följa Grönstedts vedermödor. Det mesta går på räls om än lite krokigt och knyckigt på vissa sträckor.

Richard Grönstedt var med och startade såväl Svenska spårvägssällskapet 1959 som Strömma Kanalbolaget nio år senare. Han är i högsta grad aktiv som frivillig på Djurgårdslinjen mellan Norrmalmstorg och Djurgården. Utan att få betalt, precis som alla andra spårvagnsentusiaster som ställer upp för att hålla linjen med de gamla vagnarna i gång.

I boken berättar Richard Grönstedt både om arbetet med Djurgårdslinjen, som startade i hällande regn den 2 juni 1991, och den egna modelljärnvägen modell större på tomten. Att bygga upp en järnväg i trädgården, om än i skala 1:5, kräver sin man och denne man måste vara utrustad med både muskelstyrka, energi och envishet. År 1963 blev Richard Grönstedt stolt ägare till 1,5 kilometer räls, 2 lok och 16 vagnar och med broderns hjälp transporterades hela klabbet till Rindö.

Det är väl en sak att bygga upp en sådan järnväg en gång. Richard Grönstedt har gjort det tre (!

gånger beroende på att han flyttat sina bopålar. Elva år efter monteringen på Rindö flyttade Grönstedt - och delar av järnvägen - till en tomt på Stora Essingen där en av grannarna lär ha varit måttligt förtjust.

När han flyttade från Stora Essingen gällde det att hitta en tomt värdig en järnväg. En titt på bostadsannonserna gav napp. Grönstedt insåg snabbt att den vackra tomten vid Nämdöfjärden skulle locka många intresserade, och här finns nu Söderudd Hölö järnväg.

Hela familjen Grönstedt är med på samma spår. Dottern var bara tio dagar då hon första gången fick följa med Richard på äventyr. Han placerade henne på ett gammalt loks bakre stötbalk vid strålkastaren. Grönstedt plockade fram kameran, backade några steg och höjde kameran. Då startade tåget med den sovande dottern. Gissa om pappa Richard fick fart på benen ...

EVA-KARIN GYLLENBERG

eva-karin.gyllenberg@dn.se 08-738 21 14

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt