Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-19 18:45 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/jobb/forsenad-nintendo-missar-svensk-jul-nya-tv-spelmaskinen-kommer-den-1-mars/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Försenad: Nintendo missar svensk jul. Nya TV-spelmaskinen kommer den 1 mars

Av Mats Wiklund

Nintendos nya TV-spelma-skin Nintendo-64 kommer inte till Sverige i tid till julruschen. Lanseringsdatumet för Europa har, efter flera ändringar och mer eller mindre vaga uppgifter, nu definitivt fastställts till den första mars, en försening på nära ett år jämfört med de första uppgifterna.

Förseningen, som av en del oberoende bedömare ansetts vara ett hårt slag för Nintendo, kan dock komma att vändas till en fördel - tiden har bland annat utnyttjats till att utveckla avancerade nya spel som nu finns klara till Europalanseringen.

Det finns två orsaker till förseningen - tidskrävande programutveckling och produktionskapacitet. Petter Ahlén, på den svenska generalagenten Bergsala AB, uppger att den första förseningen som drabbade projektet berodde på att man inte hunnit få fram tillräckligt bra spel. Detta ledde till att Japanlanseringen, som var planerad till april förra året, flyttades fram till i juni.

I ett senare skede

har Nintendo råkat ut för leveransproblem - efterfrågan är så stor att man helt enkelt inte hinner tillverka maskinerna i den takt konsumenterna köper. Det har lett till att man nu lanserar i ett område i taget med längre tidsförskjutning än det ursprungligen var tänkt. Kapaciteten är i dagsläget, enligt Ahlén, uppemot en halv miljon maskiner i månaden. Dessa går för närvarande åt i julruschen i Japan och USA, där maskinen lanserats under hösten. Sverige och övriga Europa får vänta tills den amerikanska marknaden mattas av.

Totalt uppges från Nintendo att över två miljoner maskiner sålts i hela världen hittills.

Nintendo-64 innehåller som namnet antyder en 64-bitars huvudprocessor av RISC-typ, närmare bestämt en R4300 utvecklad av Silicon Graphics, med klockfrekvensen 93,75 MHz. Detta innebär en skillnad i designfilosofi i förhållande till exempelvis Sony Playstation, som framstår som den främste konkurrenten. När konkurrenterna satsat på upp till sex samverkande processorer av inte fullt så kraftfull typ använder Nintendo endast två, varav den större är mycket kraftfull för att vara i ett TV-spel.

Nintendo håller även fast vid att spelen distribueras i form av s k cartridges, de plastklossar med en kontakt i ena änden som passar i TV-spelmaskinen. Inne i klossen finns elektroniska kretsar som innehåller själva spelet. Fördelen med detta är att man slipper de ibland störande pauser som uppstår om spelet är lagrat på en cd-rom-skiva som måste läsas med jämna mellanrum. Nackdelen är att cartridges inte rymmer lika mycket information som cd-skivor, och dessutom är dyrare att tillverka.

Det senare leder till att konsumenterna får betala mer för spelen till cartridgebaserade maskiner.

Om uppemot ett år

skymtar tillbehör för att ansluta Nintendo-64 till Internet och på så vis kunna spela mot eller med andra personer. Det står nu däremot helt klart att Nintendo inte kommer att ta fram någon cd-rom-läsare som tillbehör till Nintendo-64.

Nintendo har inte lanserat någon ny maskin sedan SuperNintendo kom 1992, och är starkt beroende av att lanseringen av Nintendo-64 blir en framgång.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt