Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Han byggde ett företag av sin hobby

Det går att omsätta sin hobby i ett inkomstbringande företagande. Även om man är ung och grön i arbetslivet. Det vet Gabriel Bremler, 22, som för ett år sedan startade företaget Bremlerbrick kring sin livslånga passion för avancerade legobyggen.

Efter sex av tio terminer på psykologprogrammet bestämde han sig för att ta en studiepaus och ge företagandet en chans.

– I ett samhälle där många unga går arbetslösa eller tvingas ta jobb med mycket taskiga arbetsvillkor känns det som att jag bryter av lite, en 22-åring utan arbetslivserfarenheter som tog paus från sin universitetsutbildning för att försöka göra ett yrke av min hobby, säger Gabriel Bremler.

I dag jobbar han heltid som legobyggare med eget företag, det enda i sitt slag i Sverige. Det är mycket arbete, tills vidare ritar och bygger han allt på egen hand, men så går företaget också runt så att Gabriel kan leva på det.

Han har genomfört uppdrag åt NCC, Jernhusen, SL och Diligentia med fler och haft sina verk utställda på bland annat Tekniska museet, Spårvägsmuseet i Stockholm och en arkitekturmässa i Cannes.

Modellen här intill av Malmös Turning Torso var bland det första han byggde som egen företagare, på uppdrag av NCC. Den såldes på auktion och inbringade 60 000 till Bris, Barnens rätt i samhället.

Men det började med en hobbymodell av t-banetåg.

– Några bekanta tyckte att jag borde höra med SL och vagntillverkaren Bombardier om de ville köpa modellerna som utställningsobjekt, och både ville. Då bestämde jag mig för att starta Bremlerbrick och försöka sälja fler legomodeller till företag.

Sedan dess har han bland annat byggt en modell av Sveavägen 44, och en av ett kommande kontors- och hotellkomplex i Kista, samt fyra modeller åt Stockholms spårvägsmuseum, på temat Stockholmstrafikens dåtid och nutid, däribland Djurgårdsbron anno 1900 med kullersten, hästbussar och tidsenliga kläder.

Gabriel Bremler tror att fler har fritidsintressen som skulle kunna omsättas i vinstdrivande verksamhet.

– Det gäller att själv kunna definiera nyttan av dina tjänster för potentiella kunder. Själv har jag aktivt sökt upp nästan alla och marknadsfört mig via mejl och telefon.

1 Det krävs oerhört mycket tid och engagemang, framför allt i starten.

2 Du måste vara beredd att offra din fritid.

3 Ligg på och kontakta aktivt möjliga kundföretag. Ring, mejla och besök dem.

4 Fundera över hur du framför dina säljargument, och hur du kan variera dem.