Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-22 16:34 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/jobb/hans-jobb-borjar-vid-livets-slut/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Hans jobb börjar vid livets slut

Branschen dömde ut idén som omöjlig att genomföra, och investerare kände olust inför döden. Men efter två år går det bra för Funera, Sveriges första begravningsbyrå på nätet. – Traditionella begravningar är för dyra, säger Dennis Jillvert, vd och en av företagets grundare.

”Innan 2014 kunde man beställa i stort sett allt på internet förutom begravningar.” Citatet är hämtat från en plakett i mottagningsrummet på Funeras huvudkontor i Stockholm. Varför det tagit så lång tid innan det skett har flera orsaker.

Den som minns Killinggängets satirsida Spermaharen som skämtade om Fonus i början av 2000-­talet kan säkert förstå att det finns en del hinder i vägen. Döden må vara ett favoritämne för komiker, men när det handlar om att sälja begravningar finns inget utrymme för lättsamhet.

– Jag hade aldrig arbetat med begravningar innan, men jag visste hur näthandel fungerade. Vi började med att kontakta andra begravningsbyråer, men alla sa att det här var en omöjlig idé. ”Att planera en begravning via nätet fungerar inte.” Rika investerare gav oss också kalla handen. De kände olust inför att göra affärer som handlade om döden, säger Dennis Jillvert.

Trots motvinden startade Funera 2013.

– Jag och mina två medgrundare tillsammans med några affärsänglar har hela tiden trott på företaget. I början arbetade jag gratis i ett halvår, säger Dennis Jillvert.

Under det senaste året har Funera trots vikande marknad tredubblat sin omsättning. Enligt Dennis Jillvert finns flera fördelar med att sköta sin begravning via nätet.

– Kunderna får en tydlig överblick av alla kostnader och kan ta den tid de behöver för att göra sina val. En rådgivare ringer sedan alltid upp kunden och går igenom beställningen, säger han.

Sveriges begravningsbyråers förbund, SBF, uppskattar begravningskostnaden exklusive annons och gravsten till mellan 18 000 och 26 000 kronor. Funeras standardbegravning kostar drygt 11 000 kronor. Den enklaste begravningen som säljs på deras hemsida kostar närmare 8 000 kronor.

– Det är upprörande att de efterlevande många gånger får betala för mycket. Det som gör att vi kan ta ut lägre priser är ju en smidigare administration, att vi inte har samma lokalkostnader och att vi siktar på större volymer, säger Dennis Jillvert.

Hur har kunderna reagerat?

– När vi lanserade företaget var det många som skrev till oss: ”Äntligen”, ”På tiden!” De verkar ha längtat efter oss.

Funera har under året utvidgat sin verksamhet till att ta emot beställningar i Svealand, Götaland och Jämtland. Förutom borgerliga och kristna begravningar ordnas även muslimska begravningar. Beställningen innefattar sådant som kista, kistdekoration, dödsannons, svepning, bisättning, transporter, kistläggning, begravningsprogram och administrativt arbete.

– Utöver våra begravningspaket går det förstås att variera beställningen. De bästa begravningarna är ju de som blir personliga. För ett tag sedan var det någon som ville ha ett helt jazzband och då fixade vi det, säger Dennis Jillvert.

Vad är det värsta med jobbet?

– Som entreprenör är man alltid orolig. Begravningar ställer också speciella krav. Det är en tillställning där man bara får en chans – en begravning får aldrig gå fel.

Finns det något som få känner till?

– Sverige är ett fantastiskt land. Här kan alla få en värdig begravning. Även om det saknas tillgångar i dödsboet går kommunens socialkontor in och står för kostnaderna.

Ålder: 30 år.

Fick jobbet: 2013.

Utbildning/tidigare jobb: Studerat ekonomilinjen, Stockholms universitet. Tidigare arbetsplatser som Mynewsdesk, Terrakultur, Imagine, Rocket internet samt varit vikarierande matematiklärare.

Funera.se: Omsättningen under 2014 var 4 miljoner kronor. Beräknad omsättning 2015 är 15 miljoner. Antalet anställda har stigit från 4 till 15. I år beräknas Funera ta hand om drygt 1 200 begravningar.

Konkurrenter: Lavendla.se och Felix.se bland andra. Dessutom tar i dag flera vanliga begravnings­byråer in offerter via nätet.

Antalet begravningar 2014: Varje dag dör cirka 245 personer i Sverige vilket gör nästan 89 000 begravningar per år.

Så blir man begravningsentreprenör: Upplärning sker oftast på arbetsplatsen. De större byråerna har regelbundna internutbildningar. Körkort ett krav.

Källa: DN, SCB och Wikipedia

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt