Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Konflikter är till för att lösas

Semestersäsongen är över. Arbetshösten rullar i gång. Hurdan är stämningen på jobbet egentligen? Vissa arbetskamrater är det roligt att återse, andra kanske inte.

Alexander och Charlotte Rudenstam har skrivit boken ”Bättre relationer på jobbet” (Liber). De påminner om att det bara finns en enda person som du kan förändra – dig själv!

Som konsulter på många arbetsplatser har paret Rudenstam konstaterat att den psykosociala arbetsmiljön ofta är en stor fråga. Konflikter kostar mycket och tar tid från arbetet.

– Jag vill helt enkelt se boken som konfliktförebyggande, säger Charlotte Rudenstam.

– En engelsk rapport som jag just läst visar att konflikter på den engelska arbetsmarknaden kostar trettiotre miljarder pund om året. Vi hoppas att vår bok kan hjälpa till att göra det lättare att ta tag i de konflikter som uppstår, säger Alexander Rudenstam.

I sju korta kapitel ger de en hel del goda råd, men krävs det en förändring måste var och en stå för den själv. Det finns inga genvägar till att trolla bort problem utan ansträngning.

Ett kapitel handlar om det som psykologerna kallar projektioner. ”Det du retar dig på hos andra finns hos dig själv!” säger Rudenstams. De uppmanar sina läsare att gå i närkamp med sig själva när irritationen kryper inpå och det är lätt att tycka att arbetskamraten är en idiot. Vad retar du dig på? Vågar du rannsaka dig själv med öppet sinne kanske du kan sluta irritera dig och låta den andre vara.

En vanlig anledning till misstämning på arbetsplatser är skitsnacket. I många arbetsgrupper anses det okej att tala illa om någon eller några när de inte är närvarande. Eftersom varje medarbetare bidrar till stämningen är var och en också medansvarig i sådant skitsnack – även den som sitter tyst. Vågar du inte säga ifrån, lämna åtminstone rummet! uppmanar Alexander och Charlotte Rudenstam. Bättre är att säga ifrån: ”Jag vill inte att du säger så där om Hans när han inte är med. Vi kan väl tala med honom i stället.”

I bokens avslutande kapitel föreslår författarna att varje arbetsplats skapar sina egna etiska regler.

När vi blir missförstådda, arga, får kritik, som vi uppfattar som orättvis, blir de flesta av oss ivriga, har svårt att lyssna och avbryter gärna den som talar. Den som blir avbruten blir irriterad. Så kan en konflikt starta som i värsta fall förstör en hel arbetsgrupps klimat för lång tid framåt.

Ett vanligt problem på många jobb är att människor känner sig mer eller mindre osynliga och bara uppmärksammas när de gjort något dåligt och får kritik.

Ett öppet arbetsklimat förutsätter att var och en vet vad de andra i gruppen tycker om honom/henne och att var och en vågar tala om hur han/hon känner sig.

Alla dessa konfliktrisker kan mildras genom gott lyssnande och genom att alla i gruppen övar 
sig på att ge varandra återkoppling.

Det gäller att skilja mellan oenighet och konflikt, anser Alexander och Charlotte Rudenstam. Att vara oenig och kunna diskutera det kan leda till positiva resultat. Konflikter handlar däremot om känslor. De är inte farliga och det är okej att ha konflikter, tycker författarna. Det är däremot inte okej att försöka sopa dem under mattan och låtsas att de inte finns. Rädsla för konflikter och olösta problem stjäl energi och tar mycket tid.

Ta för vana att agera så tidigt som möjligt. Andas djupt, tala med den som du har en konflikt med, försök att verkligen förstå vad han/hon menar. Lyssna. Svara lugnt. Du kan till exempel säga: ”Jag vill inte att du talar till mig i den tonen och jag tar illa upp av det du säger.” Det räcker. Ta det lugnt fortsättningsvis. Du har reagerat och oftast sätter det stopp för vidare konflikt.

Lycka till på jobbet!

CHRISTINA ZAAR

ekonomi@dn.se