Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-14 20:48 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/jobb/nyemission-for-umeaforetag-daydream-far-in-20-miljoner-spelet-safecracker-mot-internationell-marknad/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Nyemission för Umeåföretag. Daydream får in 20 miljoner. Spelet "Safecracker" mot internationell marknad

Av Niclas Lindstrand

Spelföretaget Daydream i Umeå drar in omkring 20 miljoner kronor på en nyemission riktad mot allmänheten. Alla nya aktier tecknas av Matteus Fondkommission, som tänker sälja samtliga vidare till allmänheten. Totalt är det 45,5 procent av kapitalet och 21,9 procent av rösterna som säljs ut.

Daydreams aktier kommer sedan att handlas inofficiellt hos fondkommissionären från januari 1997.

Daydreams första datorspel, Safecracker, har gett både lyriska recensioner och ett flertal priser, nu senast blev det bästa spel och bästa produkt över huvud taget vid Macromedias europeiska utvecklarkonferens.

Safecracker bygger

på Quicktime VR, en teknik patenterad av Apple, som ger tredimensionell grafik med fotografisk kvalitet utan att använda verkliga foton eller filmer. Som kassaskåpsexpert ska man i spelet ta sig in hos en minst sagt udda kassaskåpstillverkare och öppna alla hemliga fack och skåp, sammanlagt 35, innan superkassaskåpet hägrar.

Det finns inga vakter att skjuta ned, den enda motståndaren är klockan och ens egen fantasis begränsningar. Safecracker använder Quicktime VR mycket effektivt. När man traskar runt i rummen finns det visserligen bara några få fasta punkter där det går att stå, men från dessa går perspektivet att vrida 360 grader åt alla håll.

Safecracker ska vid årsskiftet lanseras internationellt och finns nu på sju olika språk. Samtliga språk finns inlagda på en enda cd-skiva, så olika upplagor behöver inte tryckas. Spelet distribueras och marknadsförs av Warner Interactive Entertainment, som nyligen köptes ut ur Time Warner-koncernen av GT Interactive Software.

Daydreams royalties från Safecracker är på 50 kronor per sålt spel. Warner betalade ut ett förskott på 2,5 miljoner kronor för att finansiera utvecklingen, så distibutören behåller royalties från de 50 000 första exemplaren som säljs som återbetalning. Därefter börjar pengarna rulla in för Daydream. Om spelet inte når 50 000 sålda exemplar är umeföretaget dock inte återbetalningsskyldigt för förskottet.

Pengarna som kommer

in från nyemissionen ska användas för att utveckla nya spel, och därmed göra Daydream mindre beroende av förskott från distributörer för sin verksamhet.

- Det är viktigt för oss att kunna välja distributör i ett sent skede, när vi vet hur spelet ser ut, säger Daydreams VD Jan Phersson-Broberg. Warner är ett starkt varumärke och har varit ett bra sätt för oss att komma in i branschen, men vi vill kunna välja en distributör som är stark just vid lanseringstillfället.

Jan Phersson-Broberg tycker att de flesta datorspel man ser utomlands är väldigt lika varandra medan Safecracker och Daydreams kommande spel bygger på hur man tänker i Sverige.

- Det är en stor fördel att bo i Sverige och kunna agera global. Personalen blir mer lojal, särskilt i Umeå där vi är ensamma om att göra spel. Vi försörjs med folk från universitetet. De kanske inte anställs av oss, utan är inne för ett enda projekt. Har vi inte resurserna att göra något själva, hyr vi in eller projektanställer konsulter, även utomlands. Vi vill ha en så liten kostnad som möjligt.

Nu överväger Daydream att utveckla fem olika nya titlar, med olika handlingar och tekniker. En ska väljas ut för att börja utvecklas i januari och en till hösten. Själv hinner dock aldrig Jan Phersson-Broberg spela något.

- Grabbarna som producerar spelen har gett mig order om att spela, men det är svårt att få tid över. Annars gillar jag spel där jag måste tänka en del.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt