Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Stockholmarna ”facebookar” mest på jobbet

Sociala medier tar allt mer plats i våra liv – även på arbetsplatsen. En ny undersökning visar att en av tre ”facebookar” minst en kvart om dagen på jobbet – och att stockholmarna lägger mest tid på social medier på arbetstid.

Allt sedan de smarta mobilernas entré har sociala medier blivit en självklar del i mångas liv. Föga förvånande gäller det även tiden vi spenderar på jobbet.

När it-företaget Centric intervjuade drygt 1 000 svenskar om deras användning av sociala medier på jobbet, svarade 34,3 procent – eller en av tre – att de är aktiva femton minuter eller mer varje dag.

Undersökningen visar också att unga använder sociala medier mer på jobbet än äldre. I åldrarna 18–29 år uppger 50,6 procent att de lägger femton minuter eller mer på sociala medier. Motsvarande siffra för gruppen 45–64 år är 25,3 procent.

Brit Stakston, digital strateg och sociala medier-expert, bekräftar bilden av sociala mediers intåg på jobben, men tycker att siffran med femton minuters användning är lågt ställd.

– På ett generellt plan är sociala medier ett mycket effektivt sätt för att hantera logistiken i våra privatliv – oavsett om det gäller hämtningar på dagis, middagsbestyr eller lyckohälsningar på födelsedagen. Man ska också komma ihåg i vilken utsträckning folk ringde privata samtal på arbetsplatsen förut.

Finns det fördelar med att låta folk använda sociala medier på jobbet?

– Det kan leda till en större effektivitet när det gäller att svara snabbt på en fråga, även om den är av privat karaktär. Den största fördelen är att man kan fokusera bättre på jobbet om man även kan sköta logistiken i privatlivet med lätthet.

– Om en person visar sig sitta på sociala medier hela arbetsdagen skulle jag säga att problemet snarare är att personen utför sitt jobb på fel sätt, än att man har tillgång till Facebook på jobbet.

Största faran med sociala medier på jobbet handlar om situationer där gränsen mellan arbetstid och fritid suddas ut, menar hon.

– Väldigt många använder Facebook även i arbetssammanhang. Då behövs det en arbetsmiljödiskussion kring vilka rutiner som faktiskt gäller – när man ska behöva svara på ett jobbmeddelande och inte, säger Brit Stakson.

Enligt undersökningen är det skillnad på hur mycket vi använder sociala medier på jobbet beroende var man bor. I Stockholm uppger 10,9 procent av de tillfrågade att de lägger mer en än timme om arbetsdagen på sociala medier – i Göteborg ligger siffran på 5,8 procent.

– Skillnaderna kan ju ha att göra med hur man tolkat frågan och att det kanske är fler bland Stockholmsrespondenterna som använder sociala medier i sitt jobb.

Vissa arbetsplatser blockerar sociala medier. Är det rätt väg att gå?

– I dag är det få företag som inte har en närvaro på sociala medier. Då känns det märkligt att stoppa medarbetarna från att använda exempelvis Facebook. Varje medarbetare har en mobiltelefon och kommer i stället att sitta med den under bordet när det behövs även om Facebook är spärrat på jobb­datorn, säger Brit Stakson.

Hon fortsätter:

– Däremot behöver man på arbetsplatser diskutera hur man ska förhålla sig till sociala medier. Det är viktigt att vara tydlig med vad som faktiskt gäller för medarbetarna när det gäller både sin digitala närvaro och företagets. Vad får man till exempel berätta om sitt arbete och vem sköter företagets digitala närvaro? Det behöver alla medarbetare känna till.

1. Stockholm

2. Östra Mellansverige

3. Småland med öar

4. Västsverige

5. Sydsverige

Skillnader i privat och offentlig sektor

1. Privat sektor: 17,8 procent

2. Offentlig sektor: 16,6 procent

(Siffrorna gäller användning mellan 15 och 30 minuter per arbetsdag)

Så gjordes undersökningen

I mars frågade it-företaget Centric 1 012 svenskar om deras användning av sociala medier under arbetstid.

Källa: Centric