Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Säkrare segla i sele. Flytväst och livlina kan rädda liv i hårt väder

Av ANDERS ÖHMAN

Livselen och flytvästen ger seglaren trygghet under segling i hårt väder. Skillnaden mellan liv och död under hård segling är förmågan att kunna hålla sig kvar i båten.

"En hand för sig själv - och en hand för båten" är en gammal sjömansregel värd att ta till sig. Vid "man överbord", när någon i besättningen faller i vattnet, är det besättningens förmåga att snabbt genomföra rätt manövrer som kan rädda livet på den nödställde.

En tragisk dödsolycka under kappsegling i Furusund i början av årets båtsäsong var en dyster påminnelse om de små marginaler mellan liv och död som gäller vid en fritidssysselsättning som kappsegling.

Under hård vind med kulingvindar, vindstyrka 14-15 meter per sekund, föll en 53-årig seglare överbord under arbete på fördäck med att bärga spinnakern. Det stora seglet vräkte honom överbord i det kalla vattnet, som hade en temperatur av cirka fem grader.

Livsele viktigt

Ombord i segelbåten försökte förgäves hans två söner manövrera sig fram och rädda honom. Fadern - som inte hade flytväst på sig - sjönk bara några meter från räddningen.

Livselen är viktigare än flytvästen, anser många långfärdsseglare som seglat på de stora oceanerna. För ensamseglaren fungerar säkerhetsselen som en navelssträng till den trygga segelbåten.

Inget arbete på däck utan att man är kopplad i livlina är ett axiom för ensameglare.

Ett extra mantåg, en stark lina som löper i segelbåtens mittlinje från för till akter, är en bra fästpunkt för livlinan. Längden på linan skall vara anpassad så att den inte når ut över relingen, vars fasta mantåg och stöttor är mindre lämpliga som fästpunkter.

Lämplig fästpunkt

DN Konsuments båtmedarbetare har i familjens åttameters segelbåt en rostfri ögla med genomgående bult i sittbrunnens skotbänk att kroka fast i.

Ringen i masten, som håller fall och nedhalare till spinnakerbommen, är en annan lämplig fästpunkt. Besättningen måste tränas att använda sele. Det gäller att förflytta sig från sittbrunn upp på fördäck med selens karbinhake löpande i säkerhetslinan. För medelålders seglare med sviktande balanssinne är detta särskilt nödvändigt.

En flytväst med inbyggd livsele, "offshoreväst", rekommenderas. Livlinan hakas på. Två linor - en kort och en lång - ger större valfrihet, särskilt under hård krängning och arbete på fördäck.

Räddningsväst

Flytvästen skall helst vara av typen räddningsväst, som håller en nödställd flytande med huvudet ovanför vattenytan, även i medvetslöst tillstånd. En visselpipa fastsatt i västen ger den nödställde möjlighet att påkalla uppmärksamhet i mörker eller dålig sikt.

Vid "man överbord" - när någon i besättningen trots alla säkerhetsåtgärder faller överbord - ställs stora krav på förmågan att med snabba manövrer nå fram och rädda den nödställde.

Här följer en lista på åtgärder som kan underlätta livräddningen.

Håll utkik. En av besättningen måste hela tiden hålla utkik efter den nödställde, och inte släppa denne med blicken. I grov sjö med vindstyrkor över 12 meter per sekund är det lätt att förlora en människa i vattenytan ur sikt.

Kasta grejor i vattnet. Livboj och andra flythjälpmedel kastas i vattnet. Livbojen skall sitta akterut i en bygel och vara lätt att ta loss. Ett livbojsljus knopad till livbojen, som aktiveras i kontakt med vattnet, gör livbojen lättare att hitta i mörker. Ett mindre drivankare i form av en strut hindrar livbojen att driva i väg med vinden. Livbojen kan också vara knopad till en lång lina på en rulle i akterpulpiten.

En ikastad flaggboj med en flagga på en stång med flytkropp syns bättre än bojen över vågtopparna. Ihopknycklade pappersbitar, som slängs överbord, kan bilda en snitslad bana fram till den nödställde.

Red ut allt ombord först. Vid "man överbord" under hård läns (medvind) med spinnaker tar det en stund att få ordning på saker och ting.

"8-vändning"

Spinnakern skall bärgas, skot och tampar redas ut, försegel hissas innan nya manövrar kan genomföras (se figur). Sedan gäller snabba, korta krysslag på kontrakurs mot den nödställde. Kastlina och ny livboj slängs ut.

"8-vändningen" - kan prövas vid "man överbord" vid bidevindsegling (kryss) så nära vindögat som möjligt. Segelbåten faller av kraftigt och länsar med vinden in från samma sida cirka fyra båtlängder. Efter en stagvändning och halvvind fyra båtlängder, lovar segelbåten upp mot vindögat mot den nödställde (se figur).

Försiktiga manövrer med motor. Att bärga seglen, starta motorn och sätta kurs mot den nödställde är alternativet till segelmanövrar. Med seglen nere förlorar segelbåten sin stadga och kan börja rulla kraftigt. Båtens propeller är ett dödligt hot mot den nödställde.

Öva på att ta upp bojar. Att lyfta ombord en medtagen människa, nedtyngd av blöta kläder, i en segelbåt med höga fribord är svårt. En beprövad metod är att dra storseglets mastlik ur rännan, låtar storfallet sitta kvar, och fira ner storseglet i vattnet som en påse. Med båtshaken dras den nödställde in i seglet och dras upp med hjälp av storfallet kopplat till en skotvinsch. Storskotet kan kopplas loss och användas som lyfttalja (se figur).