Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Avgående chefen: Personal måste lämna Mittmedia

Mittmedia kan dräneras på digital kompetens, varnar AnnaKarin Lith, avgående redaktionell chef på koncernen. ”Jag är otroligt bekymrad”, säger hon. Den nya ledningen menar att förändringar måste till – av ”överlevnadsskäl”.

Beskedet att toppnamnen Thomas Peterssohn, vd, och AnnaKarin Lith, redaktionell chef, lämnar sina uppdrag på Mittmedia, har mött starka reaktioner.

Splittringen har sin bakgrund i  den nya strategi som koncernen tar fram – en förändring som får konsekvenser för personal och ­läsare, menar AnnaKarin Lith.

– Jag är otroligt bekymrad över utvecklingen. Om Mittmedia inte klarar sitt demokratiska uppdrag, då blir det medieskugga i 63 av Sveriges kommuner, säger hon.

Strategin är ännu inte klar, men DN har tagit del av ett internt brev som skickats till medarbetarna inom Mittmedia.

Nytillsatte vd:n Per Bowallius skriver att koncernen ”av rena överlevnadsskäl tvingas bli mer realistiska i förväntningarna på vad den digitala affären kan ge oss inom den överskådliga horisonten”.

– Utmaningen är att hantera transformationen från print till digitalt samtidigt som vi säkerställer att vi får med oss publiken och våra företagskunder, säger Per Bowallius till DN.

Mittmedia har profilerat sig som en medieaktör som går i bräschen för digitala satsningar. AnnaKarin Lith berättar koncernen arbetat med nya affärsmodeller för att öka intäkterna digitalt.

– Jag och många med mig var helt övertygade om att det skulle ha lyckats, säger AnnaKarin Lith.

Per Bowallius påpekar dock att 91 procent av företagets samlade intäkter fortfarande kommer från affärer relaterade till pappers­tidningen:

”Jag vet att framtiden är digital. Men jag vet också att Mittmedia inte kan nå den om vi på vägen tappar vår analoga förmåga att tjäna ihop till färdkosten”, skriver han.

– Vi vill undvika en polarisering mellan delarna. Det gäller att ­arbeta med en mix av analogt och digitalt under en successiv förskjutning, förklarar Per Bowallius.

AnnaKarin Lith menar dock att Mittmedia, i och med den nya ­strategin, tar ett steg tillbaka.

– I fyra år har redaktionerna ­arbetat helt efter en digital logik. Det har varit en gigantisk omställning. Det blir väldigt svårt att vända skutan till ett papperstidnings­fokus, säger AnnaKarin Lith.

Tomas Backlund, ordförande på fackklubben, har en liknande bild:

– Jag tror vi redan har gått all­deles för långt i vår digitala omställning för att kunna gå tillbaka, och det tror jag varken styrelse eller ägare inser, säger Thomas Backlund till tidningen Journalisten.

AnnaKarin Lith förutspår att ­digital spjutspetskompetens lämnar företaget.

– Den kunskapen kommer snabbt att dräneras. Då skulle jag säga att det är kört, säger AnnaKarin Lith.

Har du fått information om att personal som arbetar med digitala satsningar kommer att behöva lämna?

– Ja.

Hur många personer rör det sig om?

– Det tänker jag inte svarar på. Det får du fråga den nya ledningen om.

Hur kommer förändringen att påverka läsarna?

– Om den lokala journalistiken inte står i centrum och redaktioner nedmonteras, då kommer det självklart att påverka människorna som bor i de kommunerna, säger AnnaKarin Lith.

Per Bowallius tillbakavisar uppgifterna om att Mittmedia kovänder från sin digitala satsning.

– Det är fullständigt hjärndött. Vi vet alla i vilken riktning det här går, i framtiden kommer vi bara vara ett digitalt företag. Frågan är hur vi hanterar övergången.

Bowallius tror att den digitala kompetensen stannar kvar.

– Jag hoppas de kommer att känna att de vill vara med hela vägen fram, säger Per Bowallius.

I brevet skriver du att ni går mot en mindre verksamhet.

– I takt med att vi får en förskjutning från print till digitalt kommer intäkterna att minska och organisationen måste krympa. Men det är inte på grund av att vi skulle vända oss bort från det digitala.

Mittmedia står som ägare till 28 tidningar, däribland Gefle Dagblad, Östersunds-Posten och Sundsvalls Tidning. Mittmedia äger sedan i fjol tidningarna i Mediebolaget Promedia som bland annat ger ut VLT och Nerikes Allehanda.

På tisdagen kom beskedet att Mittmedia byter ut den högsta ledningen. Thomas Peterssohn, vd, och AnnaKarin Lith, redaktionell chef, lämnar koncernen. Per Bowallius har utsetts till ny vd och Anders Ingvarsson blir tillförordnad redaktionell chef.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.