Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-19 07:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/benedictssons-egen-stil-ar-modernare-ett-par-tankar-efter-lisbeth-larssons-angrepp-pa-svenska/

Kultur

Benedictssons egen stil är modernare Ett par tankar efter Lisbeth Larssons angrepp på Svenska Akademiens utgåva av samlade skrifter av Victoria Benedictsson, ”Ord på liv och död” (DN 15/10). Också jag sätter ett textkritiskt frågetecken vid att behålla Axel Lundegårds version av några av Benedictssons texter, som han åstadkom efter hennes död. Ebba Witt-Brattström svarar kunnigt för Akademiens redigering och noter men avfärdar där Larssons bedömning att av tio trycksidor hade Lundegård skrivit tre. ”En sanning med modifikation” enligt henne. Men det handlar nu inte bara om tillskrivningar utan också om stil. Rytm, ordval: det är textens andning. Det syns i Larssons jämförelse i ”Hennes döda kropp” av urtexten med Lundegårds friseringar. Benedictssons stil är okonventionellare. Drastisk och mer distinkt. Modernare och fräckare, kan man tycka i dag. Kanske snart dags att – äntligen – få läsa Benedictsson som hon själv skrev. Om det stämmer att Ebba Witt-Brattström suttit som sakkunnig i den riksbanksfond som haft att avgöra tryckningsbidrag åt Lisbeth Larssons bok innan den trycktes, och polemiserat mot den i offentligheten innan den utkom, är det anmärkningsvärt, minst sagt. Agneta Pleijel Läs Lisbeth Larssons debattartikel på dn.se/benedictsson. Se även Agneta Pleijels anmälan i går av Nina Björks avhandling ”Fria själar” om Victoria Benedictsson eller på dn.se/bok.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in