Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Björn Wiman: Enastående klassiker om ensamkommande flyktingbarn

Den 6 april 1939 anländer den femtonårige judiske pojken Harry Schein från Wien till Sverige. Hans liv därefter är väl känt. I samma veva kommer också, från samma kvarter i staden, den två år yngre Otto Ullman, vars öde senare ska skildras av Elisabeth Åsbrink i boken ”Och i Wienerwald står träden kvar”.

I fantasins värld kan man tänka sig att dessa två ynglingar hade sällskap av två nästan jämnåriga flickor, Steffi och Nelli Steiner. Också de judar från sekulära medelklassfamiljer i Wien, som av sina föräldrar skickats till Sverige strax före andra världskrigets utbrott för att räddas undan nazisterna. Föräldrarna själva stannar kvar i Wien och ­genomlider de allt grövre judeförföljelserna – en historia som inte sällan slutar med döden i nazisternas koncentrations- eller förintelseläger.

Steffi och Nelli är huvudpersoner i Annika Thors älskade romanserie om två judiska flyktingbarn i andra världskrigets Sverige, som gavs ut första gången 1996 och nu kommer i vackra nyutgåvor: ”En ö i havet”, ”Näckrosdammen”, ”Havets djup” och ”Öppet hav”. När Annika Thor skrev den första romanen i serien kom hon tack vare historikern Ingrid Lomfors och hennes avhandling ”Förlorad barndom – återvunnet liv” i kontakt med ett par av de 500 judiska flyktingbarn som räddades till Sverige före kriget. Thors romaner har sedan dess tilldelats det prestigefyllda tyska Deutscher Jugendlitteraturpreis, gått som radioteater och serie i SVT – i dag kan man även lyssna på dem som strömmade ljudböcker, i fina inläsningar av Melinda Kinnaman.

Men det allra bästa är förstås att själv läsa denna romankvartett – så fylld av ömsint konkretion och hjärtskärande gestaltning av en ung människa i både exil och brytningstid. Den äldre systern Steffi är 12 år när serien börjar och 16 när den slutar och det är framför allt skildringen av hennes inre liv som gör böckerna till oförglömliga läsupplevelser.

Steffi och hennes lillasyster placeras i varsin familj på en liten ö i Göteborgs skärgård, där Steffis väluppfostrade försök att vara till lags möter de tidiga tonårens spirande individualitet. Den unga flickans känslostormar får ytterligare energi av det ensamkommande barnets möte med ett okänt språk, okända människor i en okänd omgivning: den västkustska skärgården doftar salt och hav, den fåordiga tant Märta är så kärv och fisken hon ställer fram på bordet, den ständiga fisken, smakar så torftigt – en helt ny värld för den sofistikerade medelklassflickan från Wien.

Ändå blir det inte miserabelt – det finns en naturlig gnista i skildringen av Steffis liv. Rätt människor bekänner färg när judehatet visar sitt ansikte ute på ön – eller när det senare framträder hos de ”tyskvänliga” lärarna på läroverket i Göteborg.

Såväl ”En ö i havet” som de tre följande böckerna är enastående romaner. Läsare i alla åldrar grips lika starkt, inte minst av de brev – ibland återsända från okänd mottagare – som berättar för Steffi om hennes föräldrars öden i nazisternas Europa: mammans död och det flämtande hoppet om att pappan är vid liv.

I motsats till sina manliga motsvarigheter i verkligheten Harry Schein och Otto Ullmann kom Steffi och Nelli Steiner inte att stanna i Sverige efter kriget – den tidens lagar om familjeåterförening var inte alltid mildare än dagens. Men romanserien om dem är och förblir en modern svensk klassiker.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.