Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-17 01:40 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/drama-med-blodsmak/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Drama med blodsmak.

Teater
”När världen var grön” av Joseph Chaikin och Sam Shepard
Regi: Lars Andersson. Scenografi: Ger Olde Monnikhof. I rollerna: Ingvar Örner, Tina Lenne. Scen: Teater Trixter, Göteborg.

Enligt uppgift är det Europapremiär för Joseph Chaikins och Sam Shepards 1990-talspjäs ”När världen var grön”. Göteborgska Teater Trixter och regissören Lars Andersson har länge haft ett gott öga till Sam Shepards dramatik. Pjäsen, som i original har undertiteln ”En köksmästares historia”, är en egendomlig och fascinerande blandning av mordgåta och kulinarisk resa. Kort sagt, en lapskojs av våra vanligaste tv-program: deckare, turistguide och mattips.

Fast hos Chaikin och Shepard rörs ingredienserna inte samman till en gröt. Smaksensationerna förblir distinkta. Platsen är en cell där en äldre man sitter anklagad för ett mord. Hans familj är sedan generationer inblandad i en blodsfejd, som dömt honom till att mörda sin lekkamrat och kusin. Eftersom denne utbildar sig till musiker och han själv till kock far de bägge jorden runt i en ständig jakt på och undan varandra. När han till sist kommer i kapp sitt offer förgiftar han fel man.

Till cellen kommer en ung journalist som visar sig ha personliga skäl till sitt engagemang: hon är på jakt efter sin far som hon aldrig har sett. Är det denne som har fallit offer för mördarens misstag?

Spelplatsen är en kvadrat med brits, bord och stol. På en skärm projiceras bilder av ett arkaiskt fält, ibland dubbelexponerade med mördarens ansikte. Tablåerna blinkar fram ur mörkret som ur ett minne som håller på att slockna.

Ingvar Örner gör en man som slutat leva och nu släpar sig omkring i kippande tofflor. Livsuppgiften är fullgjord och visade sig vara ett misstag. Det enda som kan tända en gnista inom honom är minnet av smaker, rätter han tillagat. Tina Lennes unga kvinna vinner hans förtroende genom att luska ut och väcka liv i hans lust till sinnlighet. Det är lite som att se agent Starling ta befälet över Hannibal Lecter.

Men gör hon det av medmänsklighet eller för att hämnas?

Mikael Löfgren

teater@dn.se

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt