Dramatiskt, dekorativt, platt - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Dramatiskt, dekorativt, platt

Den kända kinesiska modefotografen Chen Man har sin första europeiska separatutställning på Fotografiska i Stockholm. Här tappar bilderna sin laddning, tycker Bo Madestrand.

Konst

”Chen Man: Fearless & Fabulous”

Fotografiska, Stockholm. Visas t o m 4/3

Chen Man är en sådan konstnär vars gärning bäst sammanfattas i siffror: Hon har drygt 300 000 följare på Instagram, 73 000 på Facebook, hon tar 100 000 dollar per dag för att fotografera kändisar och har 70 anställda i sin studio i Peking.

Som fotograf, modell, konstnär och entreprenör är hon ett föredöme för miljontals unga kvinnor i Kina. I sina bilder tänjer hon på gränserna för det tillåtna i det postmaoistiska Kina, hon porträtterar unga kvinnor från etniska minoriteter som med sin mörka eller fräkniga hy utmanar det etablerade skönhetsbegreppet med blek hy och stora ögon.

Genom att arbeta för internationella modetidningar som Vogue, Elle och i-D bryter Chen Man såväl mot den kommunistiska konformismen som konfucianismens stränga ideal, samtidigt som hon gör sig till språkrör för en mer ungdomlig, materialistisk livsstil.

Hennes porträtt av kändisar som David och Victoria Beckham, Rihanna och Nicole Kidman förenar ett traditionellt kinesiskt uttryck med ett samtida, kommersiellt formspråk. Färgerna är starka med mycket djupblått och rosenrött, uttrycket dramatiskt och sensuellt, kompositionerna oftast frontala och tajt beskurna. I en tidningskontext är de kraftfulla och magnetiska, perfekta projektionsytor för en framväxande medelklass.

Men trots att hon är en superkändis på hemmaplan, och dessutom internationellt framgångsrik, är Chen Mans separatutställning på Fotografiska hennes första utanför Kina.

Det är förstås något av en fjäder i hatten för konsthallen, som tidigare presenterat flera av den kommersiella fotografins stora namn – som Guy Bourdin, Herb Ritts och David LaChapelle.

Men något händer när Chen Mans fotografier presenteras i ett konstsammanhang. Bilderna tappar sin laddning, blir dekorativa och platta. Känner man inte till bakgrunden ovan är skillnaden mot all annan kommersiell fotografi hårfin, tänker man bort den kulturella kontexten är bilderna faktiskt inte särskilt märkvärdiga.

Det är inte unikt för Chen Man, ytterst få modefotografer klarar att ta klivet från den kommersiella bildvärlden till gallerirummet, med alla dess möjligheter och begränsningar. Irving Penn, Julia Hetta, Inez van Lamsweerde och Juergen Teller hör till det fåtal som lyckas kliva över den magiska gränsen. Chen Man gör det inte.

Samtidigt visar Fotografiska en mindre utställning med den svenska fotografen Åsa Sjöström. Bilderna är tagna under flera år i Moldavien, ett av Europas mer okända och fattiga länder. I drygt tio år har Sjöström följt vardagslivet i en by i det lilla landet, och har med tiden kommit nära dess invånare.

Det är som att öppna ett fönster efter att ha varit i instängd i Chen Mans syrefattiga rum – här syns levande människor, präglade av umbäranden men ändå livfyllda. Det är dokumentärfotografi när den som är bäst, med fötterna i det vardagliga men blicken fäst på de stora, övergripande strukturerna.

Chen Mans photoshoppade, mejkade och hårt iscensatta kändisar framstår i kontrast som stelopererade dockor – och bilderna blir på sitt sätt lika falska som kulturrevolutionens propagandamålningar.

Att Fotografiska visar dem båda sida vid sida visar ändå på den unga konsthallens bredd, här kan man verkligen se alla aspekter av den samtida fotografin – från det mest ytliga till det mer djuplodande.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.