Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-17 12:06 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/en-guldglansande-och-lekfull-hyllning-till-scenkonsten/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

En guldglänsande och lekfull hyllning till scenkonsten

”Guldet”

Idé, koncept, regi, scenograf: Charlotte Engelkes

Scenograf, ljusdesigner: Karl Svensson. Kostymör: Anna Ardelius. Musik: Richard Wagner, Willi Bopp. Medverkande: Lindy Larsson, Ida Lod, Jonas Nilsson, Måns Rudfeldt Scen: Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen Speltid: 50 minuter.

Wagneropera för barn? Javisst. Flera av oss satt klistrade framför tv:n när Patrice Chéreaus och Pierre Boulez uppsättning av Richard Wagners ”Nibelungens ring” sändes på 1980-talet. Det var så vuxet och barnsligt på en gång: det mytiska, musikens ledmotivsteknik, kostymerna, de stora känslorna. Att det är ett tacksamt material att omvandla för barn påminner performanceartisten och allkonstregissören Charlotte Engelkes nu om med ”Guldet” på Stadsteaterns Skärholmenscen.

I stället för att som i Kungliga Operans barnversion ”Guldringen” (2008) komprimera ett 15-timmarsverk till en timmes omöjlig snabbspolning satsar hon på endast första delen, ”Rhenguldet”. Engelkes befriar sig från handlingsredovisning, inspireras av tematiken och vaskar fram guldkornen på sitt alldeles speciella vis. Kärleksfullt respektlöst, och vuxet och barnsligt på en gång.

Den våldsamma kampen om guldet förvandlas till situationer av makt och begär i ett femåringsliv. Som att inte kunna dela lika på lördagsgodiset, vilja ta någon annans saker fastän man vet att man inte får, eller äntligen bli tillfrågad om man vill följa med och bada. Samtidigt som vuxensagan finns i bakgrunden.

Förskolebarnens ögon tindrar i kapp med fondens glimrande, böljande draperi, som Karl Svenssons ljus gör till Rhenflodens vågor med glittrande guld på botten. Där simmar Rhendöttrarna som sprudlande sjöjungfrur eller gyllene sälar – deras glänsande kroppsstrumpor med fiskstjärt är bara ett exempel på hur Anna Ardelius fantasiskojar med kostymerna.

Ensemblen är gott och blandat handplockad och hoppar vigt i och ur rollerna: skådespelaren och musikalartisten Lindy Larsson bjuder på show och narrande, musik- och scenkonstnären Ida Lod på humor, sång och fiol, skådespelaren Jonas Nilsson är ljuvlig kufig, och Måns Rudfeldt parkourbriljerar akrobatiskt.

Engelkes får alla att leka med varandra, också gamle Wagner med kompositören Willi Bopp. ”Guldet” är även en hyllning till scenkonsten, framför allt operan, och till konstens löfte om att låta oss gå in i och ut ur både det svåra och det roliga.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt