Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-18 10:53 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/flopp-blir-flipp-johan-rudebeck-areraddar-musikaler-vi-sluppit-se/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Flopp blir flipp. Johan Rudebeck äreräddar musikaler vi sluppit se.

Med fickföreställningen ”Mina favoritfloppar” har sångaren och skådespelaren Johan Rudebeck hittat en egen liten tuva att stå på. På Mosebacke etablissement visar han under en timme hur förtvivlat svårt det i en så lättillgänglig genre som musikalen kan vara att få till en succé. Trots att upphovsmännen så klart vet att de måste spela in sina kostnader blir det mer ofta en flopp och än en flip. Ett tjogtal musikaler uruppförs per säsong i en stad som New York. Ytterligt få lyckas. Det är i princip slutspelat om samtliga recensenter sågar.

Själv är jag en av få som såg det legendariska fiaskot ”Carrie” på Broadway 1988, nedlagd efter bara fem föreställningar med en förlust på 50 miljoner kronor.

Man kan tro att Johan Rudebeck är ute för att frossa i nederlagen. Men egentligen ömmar han för musikaliska guldkorn, till exempel sådana som genom bristfälliga textböcker aldrig blev succéer i sitt sammanhang, som Jerome Kerns ”All the Things You Are” ur ”Very Warm for May”. Annat Rudebeck tar fram är för mig helt okända nummer, strukna redan före premiären i misslyckade musikaler. Ytterligare andra känns helt makabra – som en musikal om en man med hjärntumör.

Johan Rudbeck skapar med sitt öppna lite hemvävda sätt en samspelt spänstig stämning tillsammans med pianisten Eric Scarby. Ett typfall i deras udda tillslag är en låt ur ”Sweet Smell of Success” som las ner efter bara tre månader på Broadway. Surt för upphovsmannen Marvin Hamlisch, som hittills bara haft en enda riktig succé, ”A Chorus Line”.

Marcus Boldemann

marcus.boldemann@dn.se

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt