Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-22 20:07 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/forsvarslos-infor-fadersmakten/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Försvarslös inför fadersmakten

En udda liten pjäs, Blott en dag ett ögonblick!, spelar Teater Scenario, i en miljö som inte hör till de vanliga. I fonden står ett träkors med små glödlampor på. Det tänds av flickan i den vita klänningen (Jone Sestakauskaite) som är närvarande på scenen och ändå på något vis osynlig. Den vuxna kvinnan (Rebecca Lundin Forsberg) kliver in i kyrkorummets vithet med sina röda skor. Hon avkräver svar och närvaro av Gud och har själv en historia att berätta, ett sår att läka.

Flickan i vitt är hon själv, den hon var när hon förfördes och våldtogs av konfirmationsprästen för några år sedan. Dialogen mellan den hon var och den hon är slingrar sig, nyckfullt och ibland svårbegripligt genom föreställningen. Den troskyldiga banaliteten ligger farligt nära, men ibland tar texten små underfundiga, gåtfulla språng som håller intresset vid liv, och ibland blir själva naiviteten ett budskap i sig, en fräck, flickaktig provokation. Gudsproblematiken sitter nog mest i de vitmålade väggarna, men barnets försvarslöshet inför den vuxne mannens blickar och närmanden får förstås en särskild skärpa när han också representerar den yttersta fadersmakten, och brottet, fastän en smula tafatt skildrat, framstår som den himmelsskriande synd det är. Cilla Pålssons regi ledsagar skådespeleriet lagom detaljerat och med trygg fast hand. På Scenarios scen sitter publiken på armlängds avstånd, livsfarligt känslig för minsta glapp i koncentrationen. Det gör skådespelarnas uppgift svårar e här än på Dramaten, men de klarar sig utmärkt väl.

Ingegärd Waaranperä

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt