Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-21 23:18 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/fran-minimalism-till-glittrig-glamour/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Från minimalism till glittrig glamour

På nyss avslutade modeveckan i Stockholm fanns allt från experimentella kreationer till glittrande vardagsflärd och en könsneutral look. Susanna Strömquist uppskattar bredden men saknar utmanande visioner.

Modeveckan i Stockholm fick en flygande start med ”Fashion collaboration”. En visning där årets avgångselever på Beckmans designhögskola imponerade med experimentella kreationer skapade med utgångspunkt från olika svenska accessoarmärken. Hattar, handskar och väskor tolkades fritt på hög kreativ nivå med avancerade silhuetter som andades internationell modehöjd.

Den volymstarka och tygrika känsla som utmärkte kollektionerna återkom även i flera av de starkaste visningarna under resten av veckan. Både hos många av de nya, lovande talanger som den här gången glädjande nog valde att visa på catwalken i Stockholm, och hos etablerade storheter.

Rodebjer, Hope, Whyred och Dagmar hörde till dem som imponerade med en materialrik look, om än med vitt skilda uttryck. Från ­Rodebjers underbara konstnärslook, Whyreds mäktiga dandykänsla, Hopes ton­givande könsneutrala look och Dagmars mjuka vardags­flärd.

Tänk stora, omsvepande ytterplagg, stickade tröjor, rymliga kavajer, vida svepande byxor, fotsida silhuetter och stora plädlikande sjalar. Gärna i taktila material som sammet, manchester, tweed och fuskpäls, i kombination med skir transparens och inslag av storblommigt och folkloremönster. Dessutom gärna med en dos glittrig metallglans – en av säsongens verkliga favoriter.

Vare sig man tilltalas av ovan nämnda textilintensiva, mer eller mindre eklektiska garderobstänk eller om man dras till det mer sparsmakade, typiskt skandinaviska är ett skimrande inslag ett givet inslag i höstens garderob.

Hos enkelhetens mästare Filippa K gjorde grundaren själv, Filippa Knutsson, comeback som kreativ chef den här säsongen med en elegant visning på Nordiska galleriet. Den stilrena looken drar åt det ­sofistikerade och klassiska, helt i varumärkets anda.

Bloggprofilen Elin Kling, som arbetar i samma minimalistiska anda med sitt hyllade märke Totême, bjöd på en annan av veckans vackraste visningar med modeller som rörde sig likt levande skulpturer i en utställning på Bukowskis bland verk av skulptörerna Eric Grate och Eva Lange. Den diskreta paletten och avskalade looken är perfekt för den som dras till den perfekta ytan.

För den som längtar efter ett mer dekadent och stökigt uttryck finns det numera lite oväntat en hel rad designer i Stockholm som ägnar sig åt raka motsatsen till skandinaviska enkelhet.

Till dem som gärna öser på med glitter och glamour hör bland annat Emelie Janrell, som utsågs till årets nykomling på Ellegalan häromveckan. Hon designar enligt egen utsago för kvinnan som vill ha mer, synas mer och som inte nöjer sig med annat än det maxade. Tänk show och röda mattan. Den här gången med 80-talskänsla, stora lockiga hår och röda läppar. Ett lila, asymmetriskt fodral med svepande fransar hörde till höjdarnumren.

Designduon Lazoschmidl är en annan glitterälskare som bjöd på en utmanande look med fokus på transparens, storblommigt, fuskpäls och metallskimmer för en ”idol på rehab”. Bland annat med en velourpyjamas där ordet ”broken” glittrade lite sorgligt på bröstet.

Även Ida Klamborn bjöd på skimrande dekadens i en utsökt liten presentation. Scenen var en intensivt bordellröd lokal och den provokativa kollektionen byggde på glittrig transparens som avslöjade lika mycket som de dolde.

Ida Sjöstedt, pionjären som banat väg för den glitterintensiva looken som nu exploderar på catwalken, imponerade den här säsongen stort med en mer nedtonad, sofistikerad version av prinsessdrömmen. Med en dovare palett, vackra ullbroderier, vida tyllkjolar och sofistikerade lurexskimrande blusar till slanka byxor. En mognare design utan minsta spår av kitschen och den bubbelgumsrosa flickrumshumor som tidigare varit hennes signum.

Bland de många nya talanger som tog plats på scenen den här säsongen fastnade jag särskilt för Per Götesson. Beckmansalumn som med mastersexamen från prestigefyllda Royal College of Art i London redan rönt stor uppmärksamhet internationellt för sina innovativa herrkollektioner.

På Stockholms modevecka debuterade Götesson i Swedish fashion talents visning för lovande nykomlingar med en ”best of” från de senaste säsongerna. Bland annat med ett par extremt vida jeans – en av de verkliga höjdpunkterna under mode­veckans närmare 20 visningar.

I samma visning utmärkte sig även nykomlingarna Rave Review, som visade en modestark kollektion skapad av återvunna plagg.

Imponerade stort gjorde även nyetablerade fransk-svenska designduon Johannes Adele som presenterade en textilrik folkdräkt för en egen imaginär republik, utan gränser. Bland annat med härliga, storblommiga plädar svepta om axlarna. En tydlig kollektion med en stark, personlig röst – en egenskap som blir allt viktigare för den som vill göra sig hörd på dagens övermättade globala marknad.

Sammantaget var det en fyllig vecka som speglar hela den imponerande bredden på den svenska modescenen – med en dynamisk mix av lovande framtidslöften och stabila, etablerade modemärken.

Men trots veckans många höjdpunkter och positiva överraskningar har jag ändå en vag känsla av att det är något som saknas. När jag har köat mig in på fotografen Anders Edströms och designern Ann-Sofie Backs minifotoutställning ”Modebyrån” i pressbyråkiosken på kajen utanför catwalken på Grand Hôtel inser jag exakt vad det är. Det är Ann-Sofie Back som saknas! Sveriges främsta modestjärna genom tiderna som under flera säsonger höjde ribban rejält på modeveckan med sin utmanande design, humor och befriande distans, men som de senaste säsongerna valt att presentera kollektionen i Paris.

Jag håller tummarna för att Back är tillbaka på catwalken nästa ­säsong. Stockholms modevecka behöver en äkta visionär som utmanar, ifrågasätter och ger oss det vi inte redan visste att vi ville ha.

Sammantaget var det en fyllig vecka som speglar hela den imponerande bredden på den svenska modescenen – med en dynamisk mix av lovande framtidslöften och stabila, etablerade modemärken.

Dat Danh

När Dat Danh fick i uppgift att tolka svenska accessoarmärket Baron tog han tre nyckelord i märkets koncept som utgångspunkt: business, resor och jakt. Resultatet blev en flärdfylld herrkollektion som krockar historiska referenser från svenska aristokrater och kungligheter med streetwear-referenser från hans egen uppväxt i Malmö. Krås­krage, brokadväst och ­volanger möter bälgfickor.

Matilda Ivarsson

Hur tolkar man excentriska glasögondesignern Anna-Karin Karlssons galna formspråk i klädform? Matilda Ivarsson har tagit sig an uppgiften med en stor dos humor. I kollektionen ”Untitled” har hon utforskat idén om fint och fult och försökt skapa en ny alternativ look. En färgstark look med dykinfluerade plagg för ett modeliv under den perfekta ytan? Extra plus för stora, svajiga hattar och simfötter med klack!

Amanda Borgfors ­Mészàros

I Amanda Borgfors Mészàros övertygande klädversion av sko- och väskmärket ATP tar hon till vara på spill och överblivet material i konstfulla, fotsida silhuetter som kombinerar det skulpturala med flödande linjer och formsäkra accessoarer. En kollektion med hög internationell modegrad och handmålade material som betonar hållbarhet och hantverk. Susanna Strömquist

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt