Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-22 19:03 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/hundra-ar-som-sarling-i-skargardsflottan/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Hundra år som särling i skärgårdsflottan

ROLF ERIKSSON

Med fördäcket fullt av passagerare som har åkt på rundtur i södra skärgården glider Strömma Kanalbolagets M/S "Waxholm III" i sommarkvällen in till sin kajplats i Nybroviken i Stockholm. Fartyget fyller 100 år i sommar.

"Waxholm III" har alltid varit ett speciellt fartyg i skärgårdsflottan, något av en särling. Utseendemässigt mer av en kustångare än ett klassiskt skärgårdsfartyg med sitt breda skrov och höga förstäv. Blidöborna ogillade "Waxholm III" så mycket att de beställde ett eget ångfartyg, S/S "Blidösund". Men "Waxholm III" är också det mirakelräddade fartyget. "Matvraket" som i trettio år låg förtöjt som förfallen grillbar i Vaxholm innan hon väcktes ur sin törnrosasömn av Strömma Kanalbolaget som för 15 miljoner rustade "Waxholm III" till dagens eleganta kryssningsfartyg - låt vara utan ångmaskin.

- I sommar är det dubbeljubileum för "Waxholm III". Hon fyller 100 år, men vi firar också att hon gör sin tionde sommar på "Tusen öars kryssning". För oss är "Waxholm III" ett mångsidigt åretruntfartyg med sekelskiftesatmosfär, berättar Irma Aalto, marknadsföringschef på Strömmas skärgårdsdivision.

"Waxholm III:s uddastämpel förklaras av att hon aldrig var avsedd för skärgårdstrafiken. Fartyget konstruerades för kustfart i de öppna farvattnen mellan Norrköping och Valdemarsvik, och fick därför ett mer kraftfullt skrov än sina systrar i Stockholms skärgård. Den 20 maj 1903 levererades ångaren från Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm till Ångbåts AB Skärgården i Norrköping.

Men redan i mars 1908 köpte Waxholms nya Ångfartygs AB tillbaka "Waxholm III" till Stockholm. Här sattes fartyget i trafik på den tunga traden upp i Norrleden, Blidösundets bryggor och senare till Arholma, Grisslehamn och Öregrund. Till Grisslehamn var Albert Engström en ofta sedd passagerare ombord.

Blidöborna uppskattade inte den tämligen långsamma "Waxholm III". När skärgårdsborna hade bildat ett eget rederi och fick "Blidösund" i trafik utbröt 1911 det så kallade Blidökriget, där ångarna med alla medel slogs om passagerarnas gunst.

Befälhavare ombord på "Waxholm III" var i 30 år fram till 1939 den myndige Denis Johansson. I maskinrummet härskade den tystlåtne chefen Häggblad, känd för att med kuslig precision kunna pricka lågtryckscylinderns tvärstycke med sina tuggtobaksblaffor. Om kapten Johansson berättas det att han vid uppehållen på Arholma idkade spinnfiske. En sommar satte han upp ett kar på fördäck där gäddfångsten till passagerarnas förvåning sumpades. För säkerhets skull märktes även de största gäddornas längd upp med färgmärken på relingen. Sägs det.

Under åren 1951 till 1961 var "Waxholm III" extrabåt i innerskärgården. Den verkliga nedgångsperioden kom 1964 när fartyget såldes och förtöjdes som flytande grillbar i Vaxholm, efter att ångmaskin och panna hade rivits ur. Här låg hon och rostade till 1991 när Strömma Kanalbolaget köpte in det illa medfarna skrovet och lät Tjörnvarvet i Rönnäng rusta upp fartyget.

År 1994 var "Waxholm III" tillbaka i Stockholm, återuppbyggd i sekelskiftesstil. Mycket är nytt ombord, men delar av salongerna och matsalen på övre däck är original från 1903.

ROLF ERIKSSON

rolf.eriksson@dn.se 08-738 10 50

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt