Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-16 14:08 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/i-en-galax-langt-langt-borta/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

I en galax långt långt borta...

Darth Vaders fruktade Dödsstjärna har sprängts i bitar av rebellerna. Galaxen bävar i inbördeskriget. Under tiden föredrar Jonas Thente att hänga i baren.

Jodå, jag var där när det hände. Det var i tisdags kväll. Klockan närmade sig halv elva och jag hängde på en bar i Coronet, huvudstaden på planeten Corellia. Musikerna, dansarna och de andra inom underhållningsindustrin är perfekta föremål för uppövandet av medicinsk expertis. De tröttar ut sig, nämligen, och behöver piggas upp med godkända mediciner. Varje läkning ger erfarenhet och så småningom kan man avancera inom yrket. Samtidigt får artisterna sin egen erfarenhet av att man tittar på deras uppträdande, så det är som med det mesta i den här galaxen: ömsesidigt utnyttjande som kommer alla till godo.

Dessutom är det betydligt bekvämare att skaffa sin läkarutbildning hängande i baren, än i strid mot någon av de många fraktionerna eller vildsinta rovdjuren därute. Det fattar ju var och en.

Nåja, till saken. Jag stod alltså där och hängde när det plötsligt blev ett våldsamt skjutande. Jag trodde först att det var fråga om någon vänskaplig duell, men när jag vände mig om snubblade jag på en kropp i vit rustning.

Det var första gången jag såg en av imperiets stormtrupper.

Det var en razzia av något slag. Bulletiner hade utfärdats några dagar tidigare: kejserliga dekret från Vader om hårdare tag mot kryddsmugglare och innehavare av illegal utrustning. Sonder skulle skickas ut över hela galaxen. Alla anade att det egentliga syftet var att jaga fram rebeller.

Själv är jag neutral, men jag var inte helt säker på det där med illegal utrustning och hade inte tid att kolla, så jag knuffade mig ut ur baren och satte fart mot den interplanetära rymdhamnen. Alla brukar samlas där utanför; månglare, hetsare, lärare, hantverkare, resenärer och legosoldater. Det är där man får veta vad som händer.

På vägen upptäckte jag att imperiets insats var tyngre än jag hade trott.

En AT-ST besköts i ett gathörn av säkert femton man. Aldrig hade jag trott att så många till ytan vanliga arkitekter, bioingenjörer, möbeldesigner och dansare var rebellsympatisörer. Jag kunde inte låta bli att stanna ett tag för att betrakta hur den kolossala stridsmaskinen slutligen dukade under och störtade till marken i en serie explosioner.

Ytterligare en dök upp bakom ett gathörn. Det låg döda och sårade överallt. En wookiee sprang omkring flammande av revolutionär vrede - eller blodtörst, vad vet jag - och frågade efter närmaste rebellrekryteringskontor. Men de hade gått under jorden, och vi neutrala förhindrades att delta i striderna.

När jag lämnade staden på min svävare hade rebellerna slagit ned motståndet. Torget framför rymdhamnen var fullt av kämpar som upphetsat broderade ut sina färska krigsminnen. Jag styrde upp i bergen för att försöka hitta en bra gasfyndighet.

"Star Wars Galaxies" släpptes löst i somras i USA. Det var för tidigt. Många snabba ingripanden och uppdateringar senare var det moget för Europa och nådde våra händer runt jul.

Det är ett imponerande arbete på många sätt. Det primära är förstås att detta online-spel har haft enormt höga krav att tillgodose. "Star wars"-världen är ingen exklusiv spelvärld där premisserna är ganska fria, utan bygger på de förutsättningar som George Lucas lade grunden för 1977 och som ligger fasta i miljoner fanatikers mycket kritiska huvuden. Det enda som skulle kunna vara mer nervöst vore att skapa ett online-spel baserat på "Sagan om ringen" - vilket är under utveckling.

Men teamet bakom "SWG" har lyckats med illusionen. R2-modulerna och X-vingarna låter som i filmerna, landskapen (Naboo, Tatooine, Yavin 4, Endor med flera) fungerar och samtliga raser och fanstyg ser ut och rör sig som de skall.

Det enda som saknas är möjligheten att bygga och flyga rymdskepp, men den möjligheten är under utveckling och kommer gissningsvis att ingå i en kommande del 2.

Grundprinciperna är desamma som i de flesta andra rollspel online, så jag struntar i att gå in på dem. Det som framför allt präglar "SWG" är dess vänlighet. Redan från början står det klart att spelets mekanismer livligt uppmuntrar, ja, praktiskt taget tvingar, spelaren att fraternisera med andra spelare. Det finns inga spelgenererade varor, utan allt man vill köpa måste man köpa från andra spelare som tillverkat dem. Lärlingssystemet innebär att man för att avancera till yrkeslivets elitnivåer måste lära ut sina kunskaper till mindre erfarna adepter, snarare än att bara vänta ut en automatisk nivåökning.

Friheten och valmöjligheterna är stor. Alla kan bli allting, fast inte på samma gång. Man kan vara halvbra på mycket eller eminent inom ett enda område. Man kan byta eller kombinera utan straff. Varje yrke har sin givna plats i spelets ekonomi. Artisterna är till exempel de enda som kan bota stridsutmattning - en åkomma som kommer sig av livligt krigande och som nedsätter förmågan.

Man väljer själv om man vill bli mer hardcore, och ansluta sig till antingen imperiet eller rebellerna. I tiden utspelar sig "SWG" precis efter den allra första filmen, det vill säga strax efter det att planeten Alderaan sprängts i bitar av imperiets Dödsstjärna - som i sin tur gick samma öde till mötes när den sammanstötte Luke Skywalker. Vill man inte riskera att få en AT-ST eller liknande flåsande i nacken, kan man förbli neutral och sköta sina egna affärer. Våldsamma kontroverser med andra spelare är frivilliga.

Utvecklingsteamet verkar också vara livaktigt och mycket lyhört för spelarnas önske- och klagomål. Varje månad utvecklas grundstoryn med nya episoder som innebär nya utmaningar och uppgifter för den som så vill.

Februari månads scenario handlar alltså om Vaders stramare restriktioner, och i mars kommer förmodligen något slags robotuppror segla upp över horisonten.

Men för de flesta går livet sin gilla gång i utkanten av galaxpolitiken.

Man har sitt lilla hus och sin utkomst som tillverkare av raffinaderier. Man ser solen gå upp över bergen där man sitter och hinkar upp mineraler vid lägerelden. Och man hänger vid baren och funderar på en ny karriär som gogodansös.

JONAS THENTE

jonas.thente@dn.se 08- 738 22 29

+ SPELFAKTA

Titel: Star Wars Galaxies: An Empire Divided

Kategori: onlinerollspel

Utvecklare/utgivare: LucasArts

Finns till: Pc

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt