Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Känsligt om liv i samväldets slut

Brittiska författaren Jane Gardams roman ”En engelsk gentleman” kommer nu på svenska. Maria Schottenius läser en bok som kräver långsamhet.

Jane Gardam

”En engelsk gentleman”

Övers. Jan Hultman och Annika H Löfvendahl Weylers, 352 sidor

I år kommer tre av den nu 88-åriga engelska författaren Jane Gardams romaner på svenska. En i dag, två i höst. Den första, ”En engelsk gentleman” blev mycket läst när den gavs ut 2004 – en roman som engelsmännen uppenbarligen hade väntat på.

”Old Filth” (gammalt skit) är smeknamnet på huvudpersonen, liksom romanens engelska titel; det står för ”Failed in London Try Hong Kong”. Just detta har varit Sir Edward Feathers strategi för att vinna en framgångsrik juristkarriär. Han var domare i Hongkong, till och med utsedd till Queen’s Councel. Och det är hans liv som romanen skildrar. Samtidigt är detta liv en spegelskärva av det historiska slutet på det koloniala imperiet ”där solen aldrig gick ner”.

Boken börjar i slutet av ”Dear Old Filths” liv. Han är nu änkeman efter sin kära Betty, som dött i en hjärt­attack medan hon planterade tulpaner. De hade återvänt hem till ett ”i stort sett främmande England” efter att ha vägt för- och nackdelar med att stanna kvar ”i en döende koloni” för resten av livet. Deras äktenskap var stabilt, mer kamratligt än passionerat. I hemlighet hade Betty en affär med Edwards kollega och hatobjekt Terry Veneering. I romanen förekommer det två identiskt lika pärlhalsband, som då och då glider in i historien. Betty har fått det ena av sin man, det andra av sin älskare. De senare är ”skyldiga pärlorna”.

I slutet av livet sedan Betty är död, flyttar Veneering i grannhuset till Sir Edwards, och de två gamla fienderna blir vänner.

Det finns en hel del brittisk litterär rekvisita i Jane Gardams berättelse, inte minst när de gamla männen finner varandra. Och hon har också lagt en verksam länk till Rudyard Kipling, vars namn dyker upp i romanen då Filths tidigare liv berättas. Han har nämligen haft en traumatisk barndom, som han under hela sitt liv tryckt undan. Men nu, när det mesta är över, tränger den sig på. Romanen aktiverar hans livs olika faser. De sprängs in i ramen där den elegante, snart 80-årige ensamme mannen i första kapitlet möter, i det sista tar avsked av sina läsare.

Berättartekniken drivs väldigt starkt av dialog. Läsaren är plötsligt närvarande i en fullt pågående diskussion och indragen i ett händelseförlopp. Det är en ganska svår teknik att välja om man vill driva fram en berättelse, eftersom sällskapen och sammanhangen öppnas och stängs under romanens gång. Plötsligt är vi i ett annat skede, en annan period och måste orientera oss där, vilket kräver att man håller ordning på tid och rum.

Det är här som romanen ibland förlorar mig. Den slinker undan och jag får inte alltid upp energin för att engagera mig i de många samtalen. Dessutom blir det hela fragmentariskt och lite dunkelt, vilket kan kännas gäckande eller störande beroende på läsarens förväntningar. Det är en roman som vinner på att läsas långsamt, och kanske ett par gånger, särskilt om man inte är nära bekant med kontexten.

Old Filth är både offer och vinnare i det döende brittiska samväldet. Det är svårt att inte associera hans mardrömslika barndom till kolonialismens övergrepp. Hans glansfulla karriär skvallrade om chanserna att lyckas om man var från rätt land i rätt tid. Och samtidigt; Bettys kamratliga stöd och erotiska svek visade att allt inte var som det såg ut.

”En engelsk gentleman” har de här lagren, men samtidigt är den knappast någon genomförd idéroman. Jane Gardam berättar känsligt om människor och hur ingen kommer undan den prägling imperiet innebar.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.