Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-21 11:17 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/konst-konstens-betraktare-star-mitt-i/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Konst: Konstens betraktare står mitt i

Dagens konst behöver digital teknik. Den är ofta för dyr för den enskilda konstnären. Därför bildades den digitala kollektivverkstaden Crac. Nu ställer man ut på Liljevalchs i Stockholm.

Crac

Liljevalchs

Pågår t o m 1/10

Fråga: Finns Gud

Svar: Om Gud finns, så borde han anställa Ingmar som konsult! Tja, tanken är kanske inte så dum. För Ingmar är en talande dator med gott självförtroende. Han ger inte bara kluriga svar på knepiga existentiella frågor, utan besvarar även kulturella spörsmål och ger kloka råd när det gäller olika praktiska problem.

Ingmar, som är ett ljudverk av Nils Claesson och Rolf Lindgren, finns just nu på Liljevalchs där han ingår i utställningen "Crac" - Creative Room for Art and Computing. Senare i år och nästa år skall han ut på turné runt om i Sverige.

Föreningen Crac bildades 1997 av en grupp framstående yngre konstnärer. Bakgrunden var den samtida konstens snabbt växande behov av digital teknik. Avancerad datorutrustning är dock så pass dyrbar att enskilda konstnärer knappast har råd att köpa in den själva. Den digitala kollektivverkstaden Crac, som i dag har bortåt 400 medlemmar, blev lösningen. Och Crac har på kort tid utvecklats till ett av de bäst utrustade medielaboratorierna i Europa.

Produktionstekniskt spelar Crac en avgörande roll för det mesta som sker inom svensk samtidskonst. På det planet har Crac också varit en viktig förutsättning för svensk konsts internationella framgångar de senaste åren. Problemet är att man inte syns utåt. Ty verk som i något stadium av sin produktion passerat genom Cracs datorer och skrivare vittnar vanligtvis inte om detta när de så småningom möter betraktaren.

Ett syfte med utställningen på Liljevalchs är därför att söka råda bot på denna otacksamma doldistillvaro. Crac är inte direkt hotat i dagsläget, men föreningens långsiktiga överlevnad är å andra sidan inte säkerställd. Märkligt i ett land som nyligen utsetts till Europas "ledande IT-nation". Jag får lust att travestera Ingmar. Fråga: Finns politisk klokhet

Svar: Om politisk klokhet finns, så borde anslagen till Crac permanentas.

Cracs framträdande på Liljevalchs är inte en utställning i vanlig bemärkelse. Framför allt rör det sig inte om en sammanhållen manifestation. Ett tjugotal tongivande Crac-medlemmar, av vilka många tillhör eliten inom svensk nutida konst, ger här i stället prov på den rika variation som finns bland konstnärer som arbetar med digitalt baserad eller bearbetad konst. Tekniken framstår inte som ett självändamål, utan som ett nödvändigt hjälpmedel för att realisera vitt skilda konstnärliga målsättningar.

Man kan till exempel testa hur man mår mentalt och få en drink anpassad därefter i Interaktiva institutets "Brain Bar", ta del av fladdermössens leverne efter midnatt i en videofilm av Henrik Håkansson, låta sig förföras av Anita Malmqvists "supernaturliga" rörliga bilder tagna med värmekänslig kamera eller njuta av Mats Hjelms magnifika videoprojektion "White Flight".

Annika von Hausswolffs "ikonostas", uppbyggd av arton rätt små bilder (teckningar, collage, scannade foton), fungerar som en påminnelse om att medietrolöshet är vad som gäller i dag. Konstnären använder de medier som bäst passar det egna syftet. Basta.

På Liljevalchs finns foto- och videoverk som får mig att tänka: "Detta är vår tids konst", i samma mening som impressionismen var det sena 1800-talets. Men här finns också arbeten av mer experimentell framtidskaraktär - som exempelvis Carl Michael von Hausswolffs och Peter Hagdahls miljöer uppbyggda med hjälp av radar, oscillatorer och olika sensorer. Kanske går vi mot en tid då konst inte längre är något som enbart betraktas eller beaktas, utan något som man befinner sig i och agerar tillsammans med.

Fråga: Finns konst i framtiden

Svar: Om konst finns i framtiden, så ser den inte ut som i dag.

Lars O Ericsson

kultur@dn.se

"Super natural". Video, IR-termografi i den digitala kollektivutställningen Crac på Liljevalchs.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt