Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Kulturen är miljövänlig

Jakten på koldioxidutsläppen har hittills satt få spår i det svenska kulturlivet. Men läsare, lyssnare och teaterbesökare kan ändå vara lugna. En ny undersökning visar att kultur är bland det mest miljövänliga man kan lägga sina pengar på.

En inbunden bok orsakar utsläpp av fyra kilo koldioxid, en kväll på privatteatern drygt 5 kilo, ett biobesök 1,2 kilo. Beräkningarna kan tyckas absurda, men i klimathotets tidevarv skapar forskarna datorprogram för att beräkna koldioxidutsläppen från all sorts konsumtion.

Siffrorna ovan är beräknade med hjälp av en rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, gjort i samarbete med Stockholms stad. Man har listat energiåtgång och koldioxidutsläpp för 319 vanliga varor och tjänster, bland annat besök på teater och konsert, och konsumtion av böcker, cd-skivor och tidningar.

Listorna i undersökningen påminner om bantarens kaloritabeller, men nu är det en global bantningskur det är fråga om. Med tabellerna ska konsumenten kunna jämföra miljöpåverkan av helt olika varor med varandra. Till exempel: en liter bensin kostar bara 11 kronor men miljöpåverkan är lika stor som för en bok för 250 kronor.

Annika Carlsson-Kanyama är en av forskarna bakom rapporten. Hon menar att man generellt kan säga att kulturkonsumtion är bra för miljön.

– Ja, värdena för kulturaktiviteter är lägre än för de flesta varor i tabellerna. Det är till exempel bättre att lägga pengarna på en biobiljett än på godis. Om du ska gå hem till någon, köp hellre en cd-skiva än en bukett blommor i present, säger hon.

Undersökningen har inte räknat in resor och andra omständigheter kring kulturevenemanget. Gör man en resa till en föreställning är den inte inräknad i miljökostnaden.

En teaterbiljett på hemorten är ett utmärkt sätt att använda sina pengar, men köper man en musikalweekend i London eller om teaterbesöket är en del av en bussresa in till storstaden förvärras siffrorna snabbt.

I FOI:s undersökning gör man ingen skillnad mellan till exempel två olika teaterföreställningar, man har räknat ut ett genomsnitt.

I verkligheten är gapet i resursanvändning gigantiskt mellan en utomhusföreställning med Parkteatern och Richard Wagners ”Ringen” på Kungliga Operan, där en stor ensemble repeterar en påkostad uppsättning länge för att ge den ett fåtal gånger.

Just Kungliga Operan tillhör de svenska kulturinstitutioner som inte har någon miljöpolicy. Dess resursanvändning försämras av att man håller till i ett miljömässigt föråldrat operahus.

– Det är ett oerhört slukande hus vad gäller värme och energi. Huset är ur inga aspekter byggt för moderna behov. Att flytta till ett nytt hus skulle naturligtvis vara en av de bästa miljöåtgärderna vi kunde göra, säger Operachefen Anders Franzén, som länge har propagerat för ett nytt operahus.

Operan skulle också kunna fundera över sina gästspel utomlands. Inom de närmaste åren planeras bland annat två gästspel till Kina. Det innebär cirka 300 personer per tillfälle som flyger till andra sidan jorden för att göra några få föreställningar.

– Utifrån någon sorts miljöhänsyn skulle man kunna anföra samma princip som för jordgubbar eller fläskkött – att det inte är bra att man åker runt. Men det finns ju en annan dimension. Det är bra att vi visar upp våra kulturer i olika länder.

Tror du att det går att göra sådana turnéer i framtiden också?

– Det ligger så långt fram att detta med miljön ska vägas mot vinsten av kulturutbyten. Det är av nationell betydelse att föra ut nationalscenerna i världen för att visa upp vår verksamhet. Som det ser ut i dag är det främst ekonomiska hinder som begränsar möjligheterna att resa, men jag tror att miljön är ett område där vi i framtiden kommer att göra inventeringar på samma sätt som vi gör i jämställdhetshänseende och mycket annat i dag.

Operan är inte ensam om problemet gamla teaterhus och miljömässigt påfrestande turnéer. Det diskuteras redan utomlands. Men de svenska kultur- och nöjesbranscherna har över huvud taget varit sena i starten att lägga miljöperspektiv på den egna verksamheten.

I USA var producenterna bakom katastroffilmen ”The day after tomorrow” bland pionjärerna när man 2001 kompenserade för den miljöpåverkan som inspelningen orsakat. Sedan dess har det varit svårt att göra film med miljöbudskap i USA utan att kompensera med bidrag till miljön.

Miljöfrågan blev ännu hetare när en undersökning i Los Angeles visade att bara oljeindustrin var skadligare för miljön än filmindustrin.

Trenden att koldioxidkompensera växer. Det amerikanska rockbandet Dave Matthews Band är ett exempel på hur man börjar tänka i branschen. Bandet har koldioxidkompenserat sig 15 år tillbaka genom att beräkna klimatpåverkan på turnéer och andra aktiviteter.

En verksamhet som länge tänkt på miljön är de stora musikfestivalerna. I år har den amerikanska musikfestivalen SXSW förklarat sig klimatneutral.

Hultsfredsfestivalen har i många år jobbat aktivt med miljön med sopsortering och elbilar, men festivalens miljöansvarige Micke Lindquist hoppas att man ska kunna ta ytterligare ett steg inom kort.

– Tillsammans med Svenska naturskyddsföreningen ska vi utreda vad festivalen genererar i utsläpp och se vad vi kan göra för att minimera dem. Vi diskuterar att ta det så långt att vi blir koldioxidneutrala, säger han.

Micke Lindquist tycker att det har blivit alltför trendigt att tala om miljön. Många snackar mycket och gör mindre.

– Plötsligt åker många med på miljötåget utan att man ser att de förändrat sig till det bättre. Vi på Hultsfredsfestivalen försöker vara pragmatiska och praktiska, inte extrema åt något håll. Blir man tokradikal funkar ingenting alls, säger han.

Miljöextremisten får nöja sig med att mumlande recitera en dikt för sig själv. Det är garanterat koldioxidneutralt.

Torbjörn Ivarsson

torbjorn.ivarsson@dn.se 08-738 12 03

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.