Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-19 07:27 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/les-ballets-tar-avstamp-i-hysteri/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Les ballets tar avstamp i hysteri

Psykisk sjukdom, hysteri och spastiska rörelser har inspirerat koreografen Alain Platel i arbetet med ”Out of context – for Pina”. På tisdag kommer belgiska Les ballets C de la B till Sverige för sjätte gången.

Innan Alain Platel började skapa dans på heltid arbetade han som psykolog och pedagog med neurologiskt handikappade barn. Teater och dans höll han på med på sin fritid, men blev till slut tvungen att välja: scenkonsten som en profession eller hobby?

Nu har det gått över 25 år sedan danskollektivet Les ballets C de la B grundades, sedan lång tid en självklar del i det belgiska framgångs­klustret av samtida dans.

Det aktuella stycket ”Out of context” har dedicerats den banbrytande koreografen Pina Bausch, som avled förra sommaren.

– Vi hade precis börjat arbeta med verket när hon dog. Jag blev fullkomligt förstörd och ville ge henne något. Verket refererar inte till Pina Bauschs konstnärskap, utan är en present.

Alain Platel beskriver det som en grupp människor som börjar ta av sig för att se vad de verkligen behöver för att kunna kommunicera. När de stannar på scenen lite för länge börjar saker hända.

Som ryckig dans, spontan sång, synbarligen ofrivilliga rörelser.

– Fram till år 2005 hade jag gjort koreografier med tydliga sociala och politiska element. Jag ville utvecklas och hitta ett annat fysiskt språk, säger Alain Platel.

Där kom de tidigare arbetslivserfarenheterna in, ”jag hade inte förstått hur mycket de hade påverkat mig”, men också andra källor, som gamla filmer från psykiatriska kliniker, där patienternas rörelsemönster har fångat Platel.

– Fast minst lika mycket har jag inspirerats av en dokumentär om pianisten Glenn Gould och av dokumentären ”Estamira”, om en äldre fattig kvinna i Brasilien. Deras sinnestillstånd vad de uttrycker med sina kroppar fascinerar mig. På samma sätt är jag intresserad av hysteri och av hur kroppen uttrycker sig när orden inte finns, säger han och fortsätter:

– Jag ser Glenn Goulds rörelser som ett slags hysterisk dans, men på ett poetiskt, introvert sätt. Estamiras rörelsemönster är mer utåtriktat.

Första gången han visade filmerna för sina dansare var han nervös – skulle de fatta vad det var i dem som han vill åt?
Det gjorde de. Alla kände igen sig direkt.

Dialogen och den nära kontakten med dansarna är, tror Alain Platel, en viktig förklaring till att Les ballets … genom åren har bibehållit fräschören.

– Jag tycker om dansarna och vi har fortfarande kvar förmågan att göra varandra nervösa. Det är bra. Under de tio första åren arbetade vi utan erkännande och utan medel; en egen studio har vi bara haft i två år. Det håller en alert.

Även det konstnärliga klimatet i Belgien har varit gynnsamt, menar Platel. När han började spelade de på hans vind, i ett läge då ung, spännande teater spirade i källare och garage. Bristen på tydliga traditioner att göra uppror mot gjorde fältet fritt.

– Dessutom finns en inspirerande bildkonstscen i Belgien, och ett väldigt kreativt klimat att arbeta i.

För danspubliken i Stockholm är ”Out of context” ett återseende. Les ballets ... har varit i Sverige många gånger förr. Alain Platel följer dock själv inte med denna gång.

– Nej, jag är fast i repetitionerna av ett helt annat projekt som började efter ett förslag av en av dansarna här, Vanessa, som är 63 år och transsexuell. Nu jobbar jag med henne och hennes gamla strippklubbsvänner. Jag måste säga att det är rätt förvirrande, men jag tror att jag börjar förstå ... lite grand. Och det är fantastiska människor.

Men huruvida det projektet kommer till Sverige är för tidigt att säga.

Sanna Torén Björling

sanna.bjorling@dn.se 08-738 10 00

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt