Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Lisa Ullén samlar sig till utbrott

Improvisationsmusik

Lisa Ullén

”Piano works” (Disorder/Plugged) 4

Motståndsorkestern Version 1

”Sekvenser och lager” (Disorder/Plugged) 3

På bara ett par månader har pianisten Lisa Ullén släppt fyra skivor. De första tre ingår i ”Piano works”, en box med allt ifrån fyrtionio sekunder till närmare femton minuter långa soloinspelningar; hennes mest omfattande arbete hittills. Den fjärde skivan, med ensemblen Motståndsorkestern Version 1, står förvisso på egna ben men kan också höras som en fortsättning – ut ur den självpåtagna isolationen.

Det finns även en gedigen förhistoria, för Ullén har i många år varit en av landets ledande pianister i gränslandet mellan jazz, friare improvisation och konstmusik. På ”Piano works” löper allt det där – hennes inarbetade identitet såväl som de olika genrerna – liksom samman på nytt. Musiken är en kraftsamling och ett utbrott, som över en kanvas som först bara var vit.

Man skulle kunna droppa referenser som Cecil Taylor och David Tudor. Men jag tänker snarare på hur precis Ullén är i sitt eget uttryck. Hon har en sammansatt tydlighet och tajming, som i hög grad kommer fram även i det latent explosiva grupparbetet på ”Sekvenser och lager”. Som motstånd betraktat är hennes spel ingen yvig gest, utan ett kontrollerat, för att inte säga virtuost alternativ.

Bästa spår: ”Hollow part 1-6” (Lisa Ullén), ”Sekvens 2” (Motstånds­orkestern Version 1)

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.