Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Martin Jönsson: Facebooks nya algoritm leder till mer hat och fejk

Förra hösten publicerade Metros Viralgranskaren och Internetstiftelsen en utmärkt video om käll­kritik i sociala medier, som pedagogiskt förklarade hur bristen på sådan leder till att aggressioner och hat tar över kommentarsfälten i sociala medier och gör att flödena fylls av fejk.

Det är synd att Facebookgrundaren Mark Zuckerberg och Adam Mosseri, chefen för ­Facebooks Newsfeed, inte sett den. Då kanske de tänkt en gång till innan de lanserade gårdagens stora omgörning av nyhetsflödet.

Förändringen är i linje med ambitioner de talat om länge: att öka genomslaget för ”personligt innehåll”, det vill säga egna inlägg och kommentarer. Om nyhetsorganisationer, företag och offentliga sidor ska få spridning av sitt innehåll behöver de i princip köpa annonsplats – eller se till att innehållet är sådant som genererar väldigt mycket kommentarer och delningar, där den som delar också skriver en egen kommentar.

Med andra ord: Facebookflödet kommer att bli mer åsiktsdrivet och mindre nyhetsmässigt. Zuckerberg skriver att ambitionen är att ”öka nyttan och välbefinnandet”, genom att göra Facebookanvändarna mer aktiva och själva skriva och publicera, i stället för att bara passivt dela andras innehåll. Det är en fin tanke, men den lär dessvärre frontalkrocka med verkligheten. Att tro något annat är bara naivt.

Det finns naturligtvis ämnen som genererar konstruktiva diskussioner på Facebook, inte minst i olika slutna grupper. Men genom att så tydligt prioritera inlägg som genererar mycket debatt häller ­Facebook en rejäl dunk bensin över de poster som är mest explosiva – i synnerhet som man kommer att använda sig mer av AI-drivna prediktionsverktyg för att förutspå vilka typer av inlägg som kommer att generera mycket debatt. Det kommer självklart att öka risken för spridningen av ­hatiska, främlingsfientliga och sexistiska inlägg och göra Facebook mer likt plattformar som Reddit och Flashback. Det kommer också att missgynna de aktörer som försöker ta ansvar för sina kommentarsfält genom att ta bort den typen av inlägg. Flest kommentarer vinner, inte kvalitativa diskussioner. 

Det nya med gårdagens besked är att Facebook inte längre hymlar med att detta är dåligt för andra medieföretag: i princip en krigs­förklaring mot traditionellt nyhetsinnehåll på plattformen (om man inte betalar för det, förstås). Facebook tycks visserligen ha släppt de kritiserade planerna på att flytta medieinnehållet till ett helt eget flöde, men de har aldrig tidigare varit så tydliga med att en algoritmförändring kommer att leda till att nyhetsföretagen får svårare att synas med sitt innehåll.

Engagemang har alltid varit Facebooks främsta medel för att användarna ska lägga mer tid på plattformen. Därför prioriterar de format som har högt engagemang, som till exempel livevideo och diskussioner på Messenger. Det är också ett sätt att stärka positionen gentemot konkurrenter som Snapchat, What’s App och Youtube.

På köpet riskerar man dock att skapa ännu starkare filterbubblor. Mer fire & fury, mindre nyhetsförmedling. Mark Zuckerberg ­kommer att behöva förklara på vilket sätt det är bra för välbefinnandet.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.