Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-20 12:35 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/mediekata-vindflojlar/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Mediekåta vindflöjlar

TEATER. Riktiga nazister har hamnat på teaterscenen också i Tyskland. En hel trupp medverkar som teaterföljet i den "Hamlet" som Christoph Schlingensief regisserat i Zürich och som ingick i Berlin Theatertreffen i slutet av maj.

Theater Heutes recensent Diedrich Diederichsen är inte provocerad utan följer i en initierad recension föreställningens rötter genom tysk teaterhistoria (ljudbandet från nazikoryfén Gustaf Gründgens "Hamlet" från 1963 ligger som bakgrund) via destruktiv nazirock och estetiserande filmpornografi, fram till dags dato. Han konstaterar att naziynglen på scenen inte är av vardagsnära, livsfarligt övertygade öst-modell, utan bara mediekåta vindflöjlar som byter sida i tidningar och teve när det blir för tyst omkring dem.

Men den Tysklandssång som detta grovhuggna teaterfölje i slutet av föreställningen gläfsande framför blir för mycket också för Diederichsen som menar att där, i detta Brecht-inspirerade sångintermezzo, förenar sig konsten med krypto-, proto- och den östliga akutfascismen. Den "motbjudande tyska andan" hänger för ett ögonblick i luften. Då blir det tydligt, menar Diederichsen, varför föreställningen inte förmår göra konst av sitt tema: Här uppstår just estetiserad politik av allra sämsta tyska märke, i linje med Hitlers egna mastodontiska iscensättningar.

Ingegärd Waaranperä

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt