Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-13 17:09 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/nedslag-id-i-galleri-vill-du-hungerstrejka-pudasladan-tjanar-bade-som-bild-och-som-plats-for-aktion/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Nedslag/ID:I galleri: Vill du hungerstrejka Pudaslådan tjänar både som bild och som plats för aktion

Nils Claessons utställning "Den individuella protesten" på ID:I galleri är på ytan enkel: en trälåda som väl rymmer en vuxen person är placerad mitt på golvet. I lådan är det bäddat med sovsäck och kudde. Jag håller så när på att lägga mig när jag ser att man bör boka tid först. På väggen finns ett schema där man kan sätta upp sig för hungerstrejk under galleriets öppettider.

Lådan hämtar inspiration från Folke Pudas, som vintern 1982 hungerstrejkade i sin riksbekanta låda, först på torget i Övertorneå sedan på Sergels torg. Hans strid, en protest mot hur länsstyrelsen drog in näringstillståndet för hans taxirörelse, förde till slut hans ärende ända till Europadomstolen.

Man kunde tänka sig att placera Nils Claessons verk inom ramen för det som kallas relationell konst, där konstnären skapar förutsättningar för sociala situationer och möten, öppna iscensättningar som är beroende av de enskilda människornas handlingar. Men i sin gallerikontext för lådan lika mycket tankarna till det tidiga 60-talets "performativa skulptur", där konstnärer som Robert Morris och Bruce Nauman arbetade med enkla skulpturer eller rumskonstruktioner som byggde på att de själva, eller besökarna, fysiskt klev in i verket. Men om deras arbeten tog sitt avstamp i frågor om kropp och rum, om betraktarens direkta roll i mötet med verket - de rymde så att säga inget direkt berättande innehåll - skapas hos Claesson också en tydlig social och politisk referens.

Vad händer när man sätter en Pudaslåda i ett galleri

Här blir den både en bild och plats för aktion. Det skulpturala objektet påminner om Folke Pudas, ett namn som kommit att stå för den lille människans kamp mot makten. Med sin sovsäck signalerar det både utsatthet och styrka: en enskild individ som är beredd att riskera sitt liv för att få upprättelse. Samtidigt kan man välja att använda lådan, att lägga sig i den för att föra fram sin sak. Det blir upp till varje betraktare att bestämma hur man vill förhålla sig.

Men man tvingas också ställa sig frågan vilket syfte den publika delaktigheten fyller här: Vad händer med en hungerstrejk när den äger rum under några få timmar på ett galleri

Hur angelägna frågor som än ligger bakom de manifestationer som äger rum i lådan får det hela en lustig karaktär av institutionaliserad protest, typ "Vill du hungerstrejka

Vi har tid mellan 16.00 och 17.00 på torsdag". Utställningens budskap riskerar att bli väl tvetydigt.

Annars pekar den på en rad intressanta aspekter i dagens konst - som ofta rör sig mellan att vara bild och att vara en social process. Här överbryggas inte minst motsättningen mellan en konst som måste vara funktionslös och en konst som just vill fylla en funktion. Kanske kan man se Nils Claessons arbete i analogi med den franske konstnären Philippe Parreno, som föreslår att vi blir "aktiva betraktare", och som arbetar för en konst där verklighet, bild och kommentar kan förstås samtidigt.

Milou Allerholm

kultur@dn.se

Utställningen pågår till 3/10

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt