Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-19 01:23 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/noll-identitetsproblem-men-all-kritik-ar-inte-vard-att-bemota/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Noll identitetsproblem – men all kritik är inte värd att bemöta ...

Tomas Forser anser att Göteborgs Stadsteater har identitetsproblem (DN 22/10). Det är inte sant. Teatern har sedan 1934 haft en medvetet omväxlande repertoar av klassiker, folknöje, politisk teater och nyskriven dramatik, vilket också är vårt uppdrag.

Forser låter i dag som de styrelseledamöter och GP-redaktörer som blev så upprörda över Forsers med flera ”Manifest” 1981 att teaterchefen Mats Johansson fick avgå och han själv lämnade. Kritiken bestod delvis i att teatern inte tog hand om ”stadens medelklasspublik”.

Med ”Alexandras Odyssé” förra spelåret nådde vi till stora delar en ny publik, som aldrig satt sin fot på teatern, men som jublade varje kväll.

”Utvandrarna” å andra sidan, lockar både den trogna och nya ­publiken. Beläggningen är 82 procent hittills, vilket vi är nöjda med. Våra övriga föreställningar går utmärkt. Försäljningen av abonnemang har nått all-time-high i höst. Publiken i dag tycks lita på sitt eget omdöme och vi har en bra dialog, även utan omvägar om kultursidorna.

Instämmer med Tomas Forser att ­teaterdebatt är en viktig del av det offentliga samtalet och teaterkritiken är en organisk del av teaterns värld. Men det betyder inte att all teaterkritik, eller kritik av teatern, är värd att bemöta.

Forser kommenterade vårt nya spelår (25/7) med att för andra gången såga Anja Sušas ”Körsbärsträdgården” från i våras efter att först ha kritiserat Pontus Stenshälls ”Utvandrarna” som då inte haft premiär. Att kritisera en pjäs han inte sett är förstås inte relevant teaterkritik, oavsett vad man tycker om enskilda regissörer, dramatiker eller konstnärliga ledares estetik.

Tyvärr gjorde Carl Kjellgren, som apostroferas av Forser, samma misstag i GP (18/10) när han också kritiserade ”Utvandrarna”. Kjellgren såg aldrig hela föreställningen utan gick i pausen. Det finns ytterligare ett skäl till varför det är svårt att ta Kjellgrens kritik på allvar – personliga konflikter är ingen bra grund för ett givande kritiskt samtal.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt