Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

”Podcaster är ingen fluga”

Podcasten fyller tio år. I och med dess breda genomslag har också pratradion fått ett uppsving, och på Sveriges Radio välkomnar man den nya konkurrensen. DN Kultur listar de 28 bästa podcasterna att lyssna på.

Det har gått tio år sedan ordet ”podcast” användes för första gången i en tidningsartikel. Det var The Guardian-journalisten Ben Hammersley som skrev om radiorevolutionen han såg komma: ”Alla ingredienser finns där för en ny våg av amatörradio. Men vad ska vi ­kalla det? Audioblogging? Podcasting? GuerillaMedia?”

2004 hade mp3-spelaren slagit igenom på bred front, tre år efter att Apple lanserade sin första Ipod. Möjligheterna att enkelt ladda ned och bära med sig ljud hade aldrig varit större, och runt om i världen hade folk börjat spela in sina egna radioprogram hemma. 2005 släppte Apple den första versionen av Itunes som stödde podcastlyssnande, och samma år utsåg New Oxford American Dictionary ordet ”podcast” till årets nyord.

Sedan dess har mediet vuxit sig allt större. I Sverige har 1,53 miljoner svenskar någon gång lyssnat på en podcast (Isobar/Orvesto, 2014), och 450 000 lyssnar varje dag. I USA är ungefär två procent av det totala lyssnandet på ljud podcaster (Edison, 2014), vilket kanske låter lite, men är ganska imponerande med tanke på att podradion konkurrerar med både traditionell radio, webbradio och musik.

Sveriges Radio har länge lagt ut vissa av sina radioprogram i podversioner, men i höst inrättade man för första gången en särskild podcastredaktion. Utbudet med podexklusiva program är ännu ganska litet, men här finns bland annat politikdiskussioner i ”Det politiska spelet”, ”Ridpodden” om ridsport och odlingsprogrammet ”Grönsakslandet”.

– Vi har gjort enstaka podexklusiva saker i ett par år, men vi gör det lite mer genomtänkt nu. Vi tittar på ämnen och målgrupper där vi inte kan leverera i FM, eller där vi vill testa nya saker, säger Martin Jönsson som är digital direktör på Sveriges Radio.

Podradiolyssnandet är det som ökar mest hos Sveriges Radio, enligt Martin Jönsson. Under november i år var lyssningen 80 procent högre än förra året, och totalt har Sveriges Radio 1,7 miljoner poddlyssningar per vecka.

Genom åren har många av både Sveriges och världens mest populära podcaster varit versioner av program som tidigare sänts i traditionell radio – ”P3 Dokumentär” i Sverige, ”This american life” och ”Radiolab” i USA. Men det är på väg att förändras. Under hösten har den amerikanska krimdokumentärserien ”Serial” blivit ett fenomen, producerad av radiostationen WBEZ men enbart släppt som podcast. I november slog ”Serial” rekord och blev den pod som snabbast nått fem miljoner nedladdningar på Itunes. Det har skapats podcaster om ”Serial”, och podcaster om podcasterna om ”Serial”. Det har dykt upp parodier och skämt, och skrivits långa essäer om seriens genomslag och den journalistiska etiken i projektet. ”Serial” är kanske den första riktigt stora podcasthitten som nått bortom de inbitna nätlyssnarna.

Podcasternas genomslag innebär att Sveriges Radio får konkurrens när det gäller pratradio. Långa intervjuer och analyser, som Sveriges Radio i princip haft monopol på, finns nu i överflöd – både på svenska och engelska. Men Martin Jönsson ser inga nackdelar med det.

– Det tycker jag är fantastiskt, otroligt bra! Det behöver vi. Både för att det ökar intresset för formatet, och för att det sätter press på oss att göra bättre radio, säger Martin Jönsson.

Ett av många företag som satsar på podcaster just nu är svenska Acast, som just etablerat sig även i Storbritannien. Acast är en plattform för att samla podcaster där man även kan sälja annonser och lägga till extramaterial. Måns Ulvestam är vd för Acast, och säger att det fanns flera anledningar att satsa på just podcaster. Dels har mediet inte utvecklats särskilt mycket det senaste decenniet, och i Acasts app kan man lägga till bilder, ljud och länkar.

– Och det första som slog oss var att det är ett massmedium som inte är kommersialiserat. Det finns en massa lyssnare, men inget bra sätt att få intäkter. Enda sättet har varit sponsorer, men det har varit annonser som inte går att ändra över tid, säger Måns Ulvestam.

Intresset för ”on demand”-medier, som man kan se eller lyssna på när man själv vill, kommer att öka ännu mer, tror Måns Ulvestam. Och kvaliteten på podcaster blir bättre och bättre.

– Vi ser redan nu nya spännande format. ”Serial” är väl det uppenbara exemplet, men det finns en massa andra kul i USA som inte är uppmärksammade här. Jag tror också att det blir lättare att hitta och upptäcka nya podcaster, och att det dyker upp nya sätt att få betalt för upphovsmännen, säger Måns Ulvestam.

Martin Jönsson tror också att podcastmediet är här för att stanna.

– Det är absolut ingen fluga. I grunden handlar det om ett intresse för bra radioberättande, en kombo av bra innehåll och ett mobilt lyssnande. Det kommer att vara en väldigt stark trend under lång tid framöver.

En podcast är ett radioprogram som man laddar ned eller strömmar på internet och lyssnar på via mobilen, mp3-spelaren eller datorn. Ordet podcast användes första gången 2004 i en artikel i The Guardian, och är en sammanslagning av ”broadcast” (sändning) och Ipod (Apples bärbara mp3-spelare).

För att prenumerera på podcaster behöver man en podcastklient. I datorn kan man till exempel använda Itunes. I mobilen kan man använda ”Podcaster” (IOS) eller ”Pocket casts” (Android), eller en strömmnings-app som ”Stitcher” (IOS, Android).

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.