Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-17 14:57 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/ruben-ostlund-tavlar-om-guldpalmen/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Ruben Östlund tävlar om Guldpalmen

Ruben Östlunds ”The square” har passerat nålsögat i Cannes. Det satiriska moraldramat med Claes Bang och de internationella stjärnorna Elisabeth Moss och Dominic West är den första svenska filmen som tävlar om en Guldpalm på 17 år.

Den långa Guldpalmstorkan för svensk film är över. Ruben Östlunds nya film har blivit uttagen till Cannes och tävlar om festivalens mest prestigefyllda pris. Senaste gången en blågul film kvalade in i filmvärldens finaste salong var år 2000 då både Roy Anderssons ”Sånger från andra våningen” och Liv Ullmanns ”Trolösa” tävlade om Guldpalmen.

Ruben Östlund har redan fått upp segervittringen:

– Jag tror att vi kommer att vinna pris, faktiskt. ”The square” är det bästa jag har gjort, det är en film som handlar om vad vi egentligen ska göra med vårt samhälle. Frågeställningarna är så mycket större och rikare än mina tidigare filmer som varit mer direkta: ”lavin kommer, pappa springer” som i ”Turist”, eller ”5 pojkar rånar 3 pojkar” i ”Play”. Som du förstår är jag väldigt stolt över den här filmen, säger Ruben Östlund som just sprutat ner ”Cannes-rummet” i Filmhuset med champagne.

Rummet pryds av affischer från några av de tidigare 37 svenska filmerna som passerat nålsögat till Guldpalmssektionen. Samtliga Östlunds senaste filmer – ”De ofrivilliga”, ”Play” och ”Turist” – har kommit till Cannes, men ingen av dem i huvudtävlan. När årets Cannesprogram presenterades på skärtorsdagen var ”The square” inte med eftersom festivalbossarna inte hade hunnit se filmen. Under onsdagen blev ytterligare några titlar offentliggjorda. I slutet av förra veckan fick producenten Erik Hemmendorf det efterlängtade sms:et från festivalen.

– Hela påsken var en enda lång nervös väntan. Eftersom vi hade gått ut så hårt och lovat att komma till Cannes hade det ju kostat lite om vi inte kom med. Samtidigt hjälpte målsättningen oss att öka vår prestation – filmen blev bättre av att vi siktade så högt, säger Ruben Östlund.

”The square” kan beskrivas som en mediesatirisk moralstudie som utspelar sig i konstvärlden. Filmen kretsar kring Claes Bangs pressade museiintendent Kristian (döpt efter danska 1500-talskungen Kristian Tyrann) – som bossar över konstmuseet Ex-Royal Museum som är Stockholms slott.

I rollistan återfinns också Elisabeth Moss (mest känd från tv-serien ”Mad men”) som journalist och Dominic West (”The affair”, ”The wire”) som en prettokonstnär med färgade solglasögon som är kalkerad på den pyjamasklädde konstnären Julian Schnabel, som även regisserat filmer som ”Basquiat” och ”Fjärilen i glaskupan”.

Filmen utgår från installationen ”Rutan” på torget Flanaden i Värnamo som Ruben Östlund skapade tillsammans med sin mentor Kalle Boman. Den symboliska fyrkanten är en frizon ”där omsorg och tillit råder, där alla har samma rättigheter och skyldigheter utan åtskillnad”.

– Jag vill väcka frågeställningar kring de humanistiska värderingar som Rutan står för. I filmen håller Kristian på med den här utställningen kring ”Rutan” och hamnar plötsligt i personliga moraliska dilemman som rör just dessa frågeställningar. Ytterst handlar filmen om hur vi ska upprätthålla den sociala jämlikheten, säger Ruben Östlund.

Lika mycket som det är en drift med konstvärldens löjliga preciöser är det en satir över dagens medieklimat. I filmen marknadsförs den humanistiska installationen med den cyniska youtubevideon ”Blond child beggar gets blown into pieces” som leder till en upprörd presskonferens.

– Jag ville göra en satirisk poäng av hur medierna går rakt i pr-fällan. Tack vare en cynisk video som går tvärtemot de humanistiska ­värderingarna, lyckas museet och pr-­byrån skapa uppmärksamhet för just de humanistiska värderingarna, säger Ruben Östlund som också plockat in konstvärldsprofiler som Marina Schiptjenko, Clemens ­Poellinger och John Nordling i filmen.

I ”The square” medverkar också filmvärldens apkung Terry Notary som bland annat spelat Kong i ”Kong: Skull Island” och har en drös ”Apornas planet”-filmer i sitt cv. I filmens mest spektakulära scen spelar Notary en performancekonstnär som uppträder som schimpans och gorilla inför en smokingklädd bankettpublik som består av verkliga profiler från den svenska konstvärlden. Innan uppträdandet kommer ett meddelande i högtalare: ”Följande uppträdande kräver största möjliga försiktighet från er. Ni ska snart konfronteras med ett vilt djur. Som ni alla vet, triggas jaktinstinkt av svaghet. Blir ni rädda kommer djuret känna det, försöker ni fly kommer djuret att jaga. Men om ni sitter stilla, alldeles stilla, utan att röra en muskel, kanske ni kan gömma er i flocken och tryggt se på när någon annan blir bytet.”

– Haha, detta är den överlägset bästa scen jag någonsin har spelat in! Och det kommer att bli extra mycket humor i att få visa den inför en galaklädd premiärpublik i stora biosalongen Lumiere, säger han.

Halvdoldisen Claes Bang fick huvudrollen efter en extremt utdragen castingprocess som pågick i ett år. Det började med improvisationer kring några av filmens nyckelscener.

– Att vänta på besked från Cannes var ingenting mot att få veta om jag skulle få rollen. Detta var det bästa manuset som jag någonsin läst. Jag skulle bara ha den här rollen, säger Claes Bang som tidigare gjort roller i bland annat ”Bron” och ”En såpa”.

I jakt på autenticitet för rollen som museichef har den danska skådespelaren också haft tät kontakt med Moderna museet-chefen Daniel Birnbaum.

– Egentligen pratade vi inte så mycket om rollfiguren, utan alltid mer om situationen. Men det var viktigt att Kristian inte var karikatyr av någon arrogant chef, vi ville göra honom sympatisk och helt trovärdig som museichef. Efter att ha djup­intervjuat Daniel Birnbaum, skrev jag ut hela intervjun och gjorde sedan små filmer som jag skickade till honom för att få kommentarer. I rollen som museichef skapade jag en hel bank av tänkbara repliker som man kan tänkas använda i konstvärlden, säger Claes Bang vars rollfigur också är en liten parodi på den famösa ”kulturmannen” som debatterades för några år sedan.

– Ruben har berättat lite om den svenska debatten, men som dansk måste jag erkänna att jag inte är helt bekant med innebörden i begreppet ”kulturmannen”, ler Claes Bang lite urskuldande.

För Claes Bang var rollen ett riktigt elddop. Den danska skådespelaren är med i 90 procent av scenerna i filmen och var med på 68 av de totalt 70 inspelningsdagarna. Många av scenerna togs i 30–50 tagningar med olika nyanser.

– Efter 25 tagningar är man så nednött att det är som om ens egen vilja och kontroll försvinner. Scenerna börjar leva sitt eget liv. Jag ska försöka lära mig av detta och försöka komma in i detta fascinerande tillstånd utan att behöva göra så många tagningar, säger Claes Bang.

Östlunds långsamma och metodiska sätt att arbeta skapade lite friktion med Hollywood-stjärnorna Elisabeth Moss och Dominic West.

– De är fantastiska skådespelare som är experter på att kanalisera sin energi till de första tre, fyra tagningarna, men här kunde det ju bli mer än 30. Jag var tvungen att få dem att spara på energin och få dem att inse att de skulle prestera på topp under slutet av dagen. Elisabeth hade tänkt softa i Stockholm och träffa släktingar, men det blev de jobbigaste fem dagarna i hennes karriär, ler Ruben Östlund.

Klipparbetet har tagit rekordlång tid för regissören. Sammanlagt har Östlund haft 400 000 gigabyte inspelat material på sin hårddisk. Den färdiga filmen kommer att vara 30 gigabyte stor. Ruben Östlund och producenten Erik Hemmendorf kommer att fortsätta att finslipa på filmen in i det sista. I Guldpalms­racet ställs Östlund mot konkurrenter som Michael Haneke, Yorgos Lanthimos, Todd Haynes, Sofia Coppola, Andrej Zvyagintsev och Arnaud Desplechin.

– Jag är ett stort fan av Haneke, men känner mig nog mest lik Yorgos Lanthimos som också jobbar med att klä av roller i sina filmer, ”Lobster” handlar ju om konventionerna och förväntningar kring parrelationer. Vi gillar båda att avslöja och klä av ritualen. I ”The square” försöker jag komma åt konstvärlden som är full av ritualer inom alla områden som gör att vi plötsligt inte ser. Det är när man gäckar dessa invanda ritualer som det händer saker – både i konsten och inom filmen. I en av scenerna när Dominic West håller ett kvasiintellektuellt anförande om konsten så är det en man i publiken med Tourettes syndrom som skriker fula ord – och konkurerar om uppmärksamheten. Den scenen är jag väldigt nöjd med, säger Ruben Östlund.

”The square” kommer att få världspremiär under Cannesfestivalens första helg då filmvärldens koncentrationsförmåga fortfarande står i zenit.

– Jag ser Cannes som ett perfekt pr-tillfälle. Vi ska stjäla showen genom att klä ut Terry Notary i smoking med förlängda armar och låta honom spela apa som klättrar uppför röda mattan som en schimpans och stjäl glasögonen från Thierry Frémaux.

Cannes konstnärliga festivalboss är härmed förvarnad.

Claes Bang

Född 1967 i Danmark. Har haft småroller i filmer som ”En såpa” och ”Unga Sophie Bell”, samt tv-serier som ”Bron” och ”Anna Pihl”.

Elisabeth Moss

Född 1982 i Los Angeles, USA. Slog igenom som Peggy i ”Mad men” och har även spelat i tv-serier som Jane Campions ”Top of the lake” och pinfärska ”The handmaid’s tale” som visas på HBO Nordic.

Dominic West

Född 1969 i Sheffield, Storbritannien. Spelade polisen James McNulty i ”The wire” och har också spelat i tv-serier som ”The hour” och ”The affair”.

”Hets” (1946). Alf Sjöberg (Grand Prix-vinnare)

”Fröken Julie” (1951). Alf Sjöberg (Guldpalmen)

”Pelle Erövraren” (1988). Bille August (Guldpalmen)

”Den goda viljan” (1992). Bille August (Guldpalmen)

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt