Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-18 21:36 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/rymdodlor-anfaller-pa-nytt/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Rymdödlor anfaller på nytt

Snart 25 år efter starten av tv-serien ”V” kommer äntligen en nyinspelning, fylld av motståndskämpar och vassa ödledrottningar. DN:s Nanushka Yeaman är ett evigt fan.

Jag var en av få i min vänskapskrets som fick se ”V” som barn. Respektfullt spelade jag in varje avsnitt med närmast religiös allvarsamhet. För mig var ”V” eskapism i dess mest glittrande form. En fantastisk rymdsaga med modiga motståndskämpar, onda ödledrottningar och magiska hybridbarn. Utan att inse vare sig referenserna till Förintelsen eller seriens kvalitetssänkning i säsong två på grund av kraftigt minskad budget satt jag storögd framför tv:n och njöt av de spännande intrigerna och de i mina referenslösa barnaögon djupgående psykologiska porträtten.

Det skrattas i dag ofta åt V:s taffliga utförande, B-känsla och skrattretande specialeffekter, men manuset och avsikterna var desto allvarligare. Från början ville regissören Kenneth Johnson skildra ett fascistiskt maktövertagande i USA i stil med 30-talets Tyskland och Italien – men i stället blev det en övertydlig allegori där fascisterna kom i form av naziliknande rymdödlor förklädda till människor. Serien skapade till och med resonans i 80-talets Sydafrika och fick apartheidmotståndare att spreja röda V:n (för Victory) på murarna i Soweto och Johannesburg.

Kulturjournalisten Fredrik Strage gillade ”V” då det begav sig, men är chockad över hur mycket serien åldrats och ångrar att han såg om den i vuxen ålder.

– Det är fascinerande hur låg budget den faktiskt var, men det visades så otroligt lite sf och action på tv på den tiden, så det lilla som fanns blev fantastiskt. Man struntade i att specialeffekterna var skitdåliga och att scenerna återanvändes gång på gång. Men det hade varit fantastiskt att se den med en riktig budget, säger han.

Trots denna dröm är han ytterst skeptisk till Scott Peters nyinspelning.

– Jag tycker definitivt ”V” ska vila i frid. Det känns fantasilöst att göra remakes även i tv-världen, men det kanske är en ny trend.

Liksom förra gången det begav sig är det Warner Brothers som producerar, men nu utvecklas serien av ABC, ”4 400”-skaparen Scott Peters och videospelschefen Jace Hall och kretsar kring en Homeland Security-agent och hennes son.

Serien kommer inte att ha lika tydliga referenser till Förintelsen, men fortfarande fokusera på vad som händer när den stora massan tror blint på sina ledare.

En som troligtvis är mäkta bitter i denna ödesmättade sf-stund är seriens originalskapare Kenneth Johnson som i drygt 20 år förgäves kämpat för att få göra en uppföljare och som i våras släppte boken

”V – the second generation”.

Hur stort var egentligen traumat för dem som inte fick titta på ”V” för sina föräldrar

– Uppenbarligen ganska betydande, säger Strage.

– Det är fascinerande många som fortfarande gnäller om att de inte fick titta på ”V”, säger han och noterar att ödledrottningen Diana också lämnat djupa spår efter sig, ja, kanske till och med påverkat

V-generationens förhållande till det motsatta könet.

– diana var en fantastisk skurk, genuint ondskefull och mycket mer intressant och snygg än den blonda hjältinnan Julie. Jag och mina killkompisar diskuterade ofta om man skulle ligga med Diana även om man visste att hon var en ödla under fejkhuden, och alla var överens om att det inte var ett hinder. Utgångspunkten att de snyggaste tjejerna var ödlor har säkert orsakat en hel del fuckups i min generation.

Nanushka Yeaman nanushka.yeaman@dn.se 08-738 12 48

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt