Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Samtida och tidlös. Josef Frank vände sig mot likriktningen

MED världsutställningen i New York 1939 introducerades begreppet "Swedish Modern" i USA. Josef Frank visade en interiör med ett njurformat skrivbord och en låg soffa utan armstöd. Formspråket blev under 50-talet standard för skandinavisk inredningsdesign. Senare samma år väckte Josef Frank uppmärksamhet i San Francisco med ett okonventionellt och ledigt möblerat sov- och vardagsrum.

Nu är det dags för den amerikanska publiken att återstifta bekantskapen med den i åtminstone Sverige och Österrike världsberömde Josef Frank. En retrospektiv utställning av hans arkitektur, möbler, textilier och inredningsföremål: Josef Frank/Architect and Designer: An Alternative Vision of the Modern Home öppnade häromveckan på Bard Graduate Center i New York och pågår till mitten av juli.

Tillfället är väl valt. I inredningssammanhang är det 50-tal som för stunden gäller här. Den amerikanska varianten av fenomenet, lättjefullt vulgär och färgsprakande, prånglas liksom mer chosefria möbler i blonda träslag ut till hutlösa priser i designbutikerna. För de senare borgar säljargumentet "svenskt" eller "skandinaviskt" för kvalitet och god smak. I båda fallen handlar det om nostalgi. Det märkliga är att Josef Frank ter sig så mycket mer samtida och samtidigt tidlös så här i en tid utan dikterad riktning.

Josef Frank fastnade aldrig i någon stilfälla, inte heller i den som kom att kallas "Swedish Modern", för övrigt den mest vördnadsbjudande ordkombinationen i det engelska språket, enligt New York Times. För det var han för personlig.

Kitsch och ett visst mått av kaos är hemtrevnadens nödvändigheter, menade Josef Frank. För asketism och det tillkämpat smakfulla hade han inte mycket till övers.

Han hade mera gemensamt med Wittgenstein - båda vände sig mot maskinestetikens oundvikliga likriktning och de statiskt normerande tänkesätt som dök upp efter första världskriget - än med de funkisfurstar som predikade vitt, vitt, vitt, det vill säga Mies van der Rohe, Walter Gropius, Le Corbusier.

Ur deras kretsar uteslöts Frank på 20-talet för sina stoppade möbler och blommiga kretongers skull. Fjolligt, ansåg Gropius. Frank å sin sida kontrade med att han gjorde hus och interiörer för individer och inte för robotar.

En grönmålad sekretär, på en färgskala någonstans mellan ärta och neon, lyser i ögonen på utställningen. En matta efterliknande ett sebraskinn, en klassiskt grekisk stol är andra föremål som daterar sig till 20-talets mitt när kollegerna som bäst böjde stålrör.

Ritningar och skisser röjer en arkitektur med klassicerande drag som bryts upp av halvplan och nivåskillnader. Planlösningarna eftersträvar en känsla av gamla städers vindlande gränder och ljusa torg. Inga möbleringar är givna. I det tidiga 30-talets villor överraskar oregelbundna rum och bågformiga väggar.

Josef Frank gav upp arkitekturen när han flyttade från det alltmer antisemitiska Österrike till Stockholm 1933, där han erbjudits anställning på Svenskt Tenn.

Judiskheten var bevekelsegrunden för hans förnekande av dogmer och historiska orientering, resonerar Leon Botstein i en av katalogens omfattande essäer (det första heltäckande verket om Josef Frank på engelska). Franks dragning till antiken grundade sig mindre på en estetisk vurm.

Liksom Freud och andra intellektuella Wienjudar såg han i antikens förkristna Rom och Grekland ett månggudadyrkande samhälle där förnuftet och toleransen stod över vidskepelsen. Människan var alltings värdemätare.

Åren 1941-1946 levde Josef Frank i exil i New York. Han föreläste några terminer om konst och design på prestigefyllda "New School". Det satte dock inte några djupare spår. Intresset brast hos både lärare och elever.

Men det var framför allt här i New York som hans berömda tygtryck, de så kallade "födelsedagsmönstren", tillkom, en gåva till Svenskt Tenns drivande kraft Estrid Ericson på hennes femtioårsdag.

Mönstrens förlagor hämtade Josef Frank ur en serie handböcker över amerikansk flora, insekter, fåglar och fjärilar. Sju av de utställda mönstren kommer genom ett avtal med en amerikansk firma att reproduceras och marknadsföras i USA.

PETER BORGSTRÖM

+++

UTSTÄLLNING

Josef Frank/Architect and Designer: An Alternative Vision of the Modern Home

Bard Graduate Center,

New York