Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-18 15:06 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/scenkonst-skolan-i-giessen-en-tysk-succefabrik/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Scenkonst. Skolan i Giessen - En tysk succéfabrik

Danjel Anderssonsom är konstnärlig ledare för Perfect Performance förundrade sig länge över att det tyska ortsmnamnet Giessen dök upp i de tyska programbladen på nästan alla internationella teaterfestivaler han besökte: i Belgien, i Italien, i USA …

ATW i Giessen stod det. Kommer alla tyska internationella succéer från ett och samma ställe, undrade han, och när han undersökte saken visade det sig att det var så.

ATW står för Institut für angewandte Theaterwissenshaft – institutet för applicerad teatervetenskap. Det är en institution på universitetet i Giessen och den bärande idén där är att teori och praktik hör ihop och att de bör tillämpas samtidigt vid samma institution.

Många av samtidens stora teaterpersonligheter och grupper har studerat här, som René Pollesch, Rimini Protokoll, Gob Squad, She She Pop, Otomar Wagner och Showcase Beat le Mot. Kända namn utomlands, alltför okända här i Sverige.

– Här i Sverigestår vi utanför det internationella teaternätverket, konstaterar Danjel Andersson, och för att råda åtminstone lite bot på den bristen har han bjudit in studenter och fria grupper med anknytning till ATW till en svensk sejour som omfattat gästspel och seminarier på Göteborgs dans & teaterfestival, Uppsala stadsteater och Dramatiska institutet som nu avslutas med en sejour på Kulturhuset i Stockholm med två performancetillfällen per dag till och med torsdag.

Programmethar utformats av skolans rektor Heiner Goebbels, som är en av Europas mest eftertraktade regissörer inom experimentell scenkonst, och de artister och grupper han valt att ta med är alla studenter från ATW, och det består av teater, samtal, installationer, filmvisningar och en avslutande fest på torsdag kväll.

– Det är svårt att få en dialog med någon utan kunskap och intresse. Det är därför jag bland annat vänt mig till teaterelever och skådespelare på bredare front. Ett kortare gästspel skulle inte alls ha samma effekt, säger Danjel Andersson, som föreläst på både teaterhögskolan och Dramatiska institutet.

– Jag vill veta vad de sysslar med och jag vill veta det här, i Sverige. Jag vill att det skall landa i svensk teater. Så jag bad Heiner Goebbels att göra ett program för mig och för Stockholm: Det här är vad som händer nu, det som Goebbels tycker att vi skall veta här.

Calle Pauli

calle.pauli@dn.se 08-738 21 33

Giessen scenkonstfestival, Kulturhuset, Sergels torg dagligen t o m 25 september. För detaljerat program se
www.perfectperformance.se

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt