Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Sexleksaker som konsthantverk

Utställningen ”Sex, love and design” på Designgalleriet belyser sexleksaker ur ett strikt formgivningsperspektiv. Här diskuteras både formspråk, ergonomi, målgrupper och materialval. Även konsthantverk ingår.

– Vi gör en lägesanalys och tittar på det senaste decenniets utveckling i Sverige och internationellt. Vi visar ett fyrtiotal av de bästa produkterna, både högteknologiska och designinnovativa, berättar Stefan Nilsson på Designgalleriet i Stockholm.

Utställningen (t o m 29/5) är utformad precis på samma sätt som om det hade handlat om stolar, försäkrar han. Den ursprungliga idén var att undersöka genusfrågor i designsammanhang men Stefan Nilsson hade svårt att hitta bra exempel. I detta sammanhang upptäckte han intima leksaker som ett snabbt växande designområde och har gjort research sedan i augusti förra året.

– Jag är ganska pryd själv så det har varit en stor utmaning att prata om detta utan att bli pionröd.

Nu förevisar han obehindrat ”klämstationen”, där publiken får fingra på en rad attiraljer som inte har mycket gemensamt med den gamla sorten. De som Stefan Nilsson kallar ”köttfärgade”; naturtrogna attrapper i billiga förpackningar med porriga bilder av kvinnor på utsidan.

– De vänder sig till män. Inga kvinnor vill köpa de här, eller hur.

På 90-talet kom gulliga vibratorer, i form av färgglada kaniner eller delfiner, som skulle locka kvinnor. Utvecklingen på 00-talet gick mot lyxprodukter, exempelvis guldpläterade Lelo Luxe. Vid denna tid gav sig stjärndesigner som Tom Dixon och Marc Newson in i leken.

– Deras produkter är snygga men är helt värdelösa, hävdar Stefan Nilsson.

Nu går utvecklingen mot stilig, strömlinjeformad design och förpackningar som ingen behöver skämmas för. Exempelvis med retrokänsla och namn likt Bodil eller Bertil, som kan stå framme på stora varuhus.

Enligt Stefan Nilsson är norska Laid det enda företaget i branschen som drivs av kvinnor, för kvinnor. De vänder sig emot teknikhysterin och har arbetat i flera år med att ta fram en sparsmakad, funktionell design som prisbelönats. Deras dildo D.1 är exempelvis asymmetrisk och används för tryckrörelser.

Det svenska, marknadsledande företaget Lelo har nu fått en utbrytare som vänder sig till nya målgrupper, där de intima leksakerna är mer av accessoarer eller livsstilsprodukter.

– Nu handlar det om att konkurrera med längre priser och större tillgänglighet, att vidga målgruppen och nå ungdomar, rörelsehindrade och de äldsta.

I avdelningen för konsthantverket är Åsa Jugnelius självskriven med sina storstakar och glassnippor. Här finns också muttbroscher som liknar ostron med pärlor i, tapeten ”6” av duon ”Ingela och Vi” och Peter Ibrueggers porslin och kakelplattor med mönster av män som tillfredsställer sig själva, likt evighetssymbolen med ormen som biter sin egen svans.

Designkollektivet Fuldesign har ett flertal objekt med på utställningen, däribland knappar med texter som ”How deep is your love?”. Gruppen fick sitt stora genombrott i mitten av 00-talet med korsstygnstavlor, där storsäljaren är ett pysselkit för att brodera ”fitta”.

Varför inte ”snippa” ?

– Nää, säger Pernilla Klüft, det blir mjukt på mjukt.

Birgitta Rubin

birgitta.rubin@dn.se 08-738 20 92

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.