Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Skrivarverkstäder för barn fyller fem år

I dag firar Berättarministeriet femårsjubileum. I organisationens skrivarverkstäder har över 25 000 barn under de här åren fått utforska sin kreativitet genom skrivande. Den vill vara en demokratiinsats och hjälpa unga att bli engagerade samhällsmedborgare.

”ASTRONAUT!” skriker de 22 eleverna från klass 2A i Farsta Strandsskolan i kör innan ett metalliskt ljud hörs, och en lönndörr öppnas. ”Lösenordet är godkänt” säger en robotröst och barnen rusar in i rummet bakom Alien-affären. Där har de botaniserat bland välbehövliga resurser för månresor, som burkar med syre, tvåhuvade tröjor och glasögon för dem med ett extra öga i pannan.

Bakom dörren döljer sig redaktör Schwartz bokförlag. När eleverna satt sig i en cirkel hos bokförlaget, upptäcker de snabbt att stämningen på förlaget är låg. Redaktören är arg på sina anställda. De har ingen fantasi och producerar inga böcker som är tillräckligt bra för den strikta Schwartz. Och ännu argare blir redaktören över att det nu bjudits in en hel skolklass med åttaåringar för att hjälpa dem i sitt arbete. ”Barn kan väl inte läsa eller skriva?” undrar hon argt till barnens protester.

Men det visar sig snart att barnen visst kan hjälpa förlaget. Snart sitter hela klass 2A tillsammans och författar en historia om en treögd alien som bor i en krater, och försöker hjälpa sin kompis, den tiobenta ormen, att nå sin dröm om att bo i en grön marsipanbuske.

– Hur skriver man en bra historia? frågar en av volontärerna.

– Man ska hitta på något som aldrig har varit.

– Man kan fråga barn om vad de tycker är roligt att höra om, föreslår eleverna.

Redaktör Schwartz bokförlag som barnen specialinbjudits till för att bidra med sin expertis, är inhyst i stiftelsen Berättarministeriets lokaler i Hagsätra centrum. I år fyller stiftelsen fem år, och förutom i Hagsätra har man också skrivarverkstäder i Södertälje och Husby i Stockholm.

Förutom programmet Redaktör Schwartz bokförlag, som besöks av skolklasser, har de flera aktiviteter där barn får öva sin kreativitet och sitt skrivande. I ”Historieskrivarna” samarbetar man med Hallwylska museet och låter elever använda historiska föremål för att stimulera sin fantasi. Med ”Tidningsskaparna” blir eleverna journalister i Berättarministeriets magasin.

Alla aktiviteter är volontärdrivna. När Farsta Strandsskolans klass 2A är på besök finns fyra volontärer och två anställda på plats för att stötta dem i sitt skrivande.

– Jag tycker hela konceptet är fantastiskt, och nu har jag möjlighet att engagera mig i en fråga som jag brinner för. Alla behöver ju språket för att klara sig i livet, säger volontären Marie Bergman, som under dagens övning har ansvar för att skriva ned det som eleverna hittar på till en färdig bok.

Amanda Bengtsson är programsamordnare för Berättarministeriet i Hagsätra.

– Nästan varje gång är det någon elev som går från att ha lågt självförtroende till att i slutet av aktiviteten ställa sig upp och berätta en historia den själv skrivit, det är häftigt att se. Att vara en peppande vuxen är nog det roligaste med det här jobbet, och att man märker att vårt sätt att jobba uppmanar till lustfyllt ­lärande, säger hon.

Dilsa Demirbag-Sten, journalist och författare, är verksamhets­ledare för Berättarministeriet. ­Organisationen grundades 2011, då det politiska läget var ett annat än i dag. Men redan då såg hon att det fanns klyftor i samhället som skulle kunna orsaka problem.

– Man kunde redan då läsa av de stora samhällsförändringarna som skedde, med många arbetslösa som inte kunde få jobb i vissa områden, och sjunkande studieresultat, framför allt i socioekonomiskt utsatta områden. Då förstod man att det här inte kommer att bli bra. Vi ville inte bara titta på när det hände, ­säger hon.

Berättarministeriet vill hon ska vara ett stöd för lärare för att öka kunskapsnivån hos barn. Visionen är att alla ska vara trygga i det skrivna ordet, och därför kunna delta aktivt i samhällslivet. Berättar­ministeriet är en demokratiinsats, säger hon.

– Det mest elementära i samhället är kunskapsnivån, och hela den fria världen är en skrivkultur. Text är överlägset vad gäller kunskapsackumulation. Med text kan du göra dig hörd, ta del av dina fri- och rättigheter och bli en samhällsmedborgare. Det är grundförutsättningen för demokrati.

Sedan starten 2011 har över 25 000 barn i 872 klasser deltagit i någon av organisationens aktiviteter för att främja skrivandet hos barn och unga. Under hösten 2017 ska man också etablera sig i Göteborg och hoppas på en spridning även till Malmö. De utvärderingar man gjort med lärare har visat att de ser verksamheten som ett stort stöd i sin undervisning.

– Vi kan berättande, och förstår vikten av den för inlärningen. Vårt mål är att göra inlärningsprocessen så rik som möjlig och ge den flera dimensioner. Vi ser att lärarna vill ha mer, och att vi är relevanta för lärarna är det viktigaste, för det är vårt uppdrag. Och så klart att det har betydelse för barnen, för vi vill att de ska upptäcka hur roligt det är att läsa och skriva hos oss, och de vittnesmålen får vi dagligen, säger Dilsa Demirbag-Sten.

Det två timmar långa besöket hos redaktör Schwartz är nästan över. Eleverna har förutom att tillsammans skriva en berättelse också fått skriva och illustrera sina egna historier. Nu ska de läsa upp sina ­alster för klasskamraterna. En och en ställer de sig upp och delar med sig av historier om utomjordingar, chihuahuahundar och nya kompisar till publikens applåder. Och när redaktör Schwartz åter nås på telefon är hon i en helt ny sinnesstämning.

– Jag är så glad. Jag har precis läst en fantastisk berättelse, som jag skickade direkt till tryckeriet. Alla i den här klassen är riktiga författare, utropar redaktören nöjt, innan alla elever får ett tryckt exemplar av den bok de tillsammans författat.

Och även eleverna är nöjda med vad de skapat.

– Det var roligast när man fick läsa upp sin berättelse, för det kändes kul. Redaktören var väldigt arg i början, men sen blev hon glad för att vi skrev så bra, säger åttaåriga Samer Ali innan klassen ska ta tunnelbanan tillbaka till skolan.

– Jag lärde mig ett nytt ord i dag: redaktör. Men det roligaste var att komma på lösenordet, så att vi kunde komma in till bokförlaget, tycker Maja Larsson.

– Jag vill nog bli författare. Det verkar kul att skriva, säger klasskamraten Vilhelm Björk.

Elevernas lärare, Marianne Heinnets, är också nöjd med besöket, trots att hon och de andra två lärarna fått lämna ifrån sig ansvaret för eleverna i några timmar.

– Jag gillar att den här verksamheten finns i områden, där barnen kanske behöver extra stöd med språket. Jag hoppas att eleverna blir inspirerade att använda sin kreativitet mer. Det var så kul att se dem samarbeta och skriva en berättelse tillsammans, säger hon.

Partipolitiskt och religiöst obunden stiftelse som driver skrivarverkstäder för barn i Hagsätra, Husby och Södertälje. Under hösten 2017 expanderar man även till Göteborg.

Visionen är ett samhälle där alla är trygga i det skrivna ordet och har förutsättning att aktivt delta i samhällslivet.

Verksamheten vänder sig framför allt till barn i årskurs 2-5. Med hjälp av olika volontärdrivna program får elever möjlighet till ett lustfyllt lärande för att höja sina studieresultat.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.