RECENSION MUSIKAL

Regi: Ronny Danielsson

Dirigent: Josef Rhedin

Översättning: Erik Fägerborn

Koreografi: Roger Lybeck

Scenografi: Rikke Juellund

I rollerna: Nina Pressing, Fredrik Lycke, Fredrik Swahn, Alexander Lycke, Joachim Bergström, Rennie Mirro, Betsabee Haas, LaGaylia Frazier, Karl Dyall, Kenneth Milldoff med flera

Malmö opera och musikteater fick nyligen en inbjudan till en festival i Kina. Nyheten väckte förmodligen ingen större uppmärksamhet bland beslutsfattarna i Malmö. Balanserad ekonomi är för närvarande bra mycket viktigare än konstnärliga framgångar och internationella hedersbetygelser. Konsten ska rationaliseras, konsten att undvika underskott prioriteras.

Den ekonomiska och kulturella krisen i Malmö sätter inga direkta spår i Ronny Danielssons uppsättning av "West Side Story". Studioteaterns grundare vet hur man lockar det bästa ur unga ensembler och han vet hur man aktualiserar ett drama. På den stora Malmöscenen inramas Leonard Bernsteins musikal från 1957 av vakthundar och poliser i kravallutrustning. Rikke Juellunds scenrum liknar en lagerhall på Kockums industriområde. Dirigenten Josef Rhedin och Operaorkestern sitter som på en kuskbock ovanför scengolvet och driver på den bekanta Romeo och Julia-historien.

Danielsson har två gånger tidigare satt upp musikalen. I den nya versionen spelar han med stora muskler och klara motsättningar: svarta mot vita, svettiga hannar mot sansade unga kvinnor. Ursprungstanken var att spegla dagens mångkulturella Malmö i gängmotsättningarna: invandrare å ena sidan, trasig, frustrerad lokalbefolkning å den andra. Den färdiga uppsättningen är i det avseendet en kompromiss: the Sharks är som i originalet puertoricaner, men the Jets spelas av nassar med ringlande tatueringar och rakade huvuden; ett ligistproblem som vi kan kalla vårt.

Första akten är strålande. Roger Lybeck lyckas förena dans och machoattityder i sin vitala koreografi, särskilt Karl Dyalls Bernardo är omöjlig att ta ögonen ifrån. La- Gaylia Fraziers Anita har en smittande humor, men det är när hon sörjer mordet på sin pojkvän som hennes röst kommer bäst till sin rätt. Uppsättningens Tony och Maria är ett något udda par. Fredrik Lycke ser en smula alldaglig ut, men han har en sångröst som lyfter honom till given försteälskare och hela uppsättningen till smått svindlande höjder: kärleken vill upp, det är kroppen som drar neråt. Betsabee Haas Maria är en närsynt glasögonorm med krulligt hår och gäll röst, den sötaste Maria man kan tänka sig. När hon säger föörsicktickt förstår man hur skört och farligt livet är. Det är mer omsorg än kåthet som präglar deras relation, och det är just omsorgen om en annan som ger Tony en ny mening med livet efter åren i nassefållan.

Efter paus blir uppsättningen naturligtvis dystrare, men inte bara därför att konflikten trappas upp, utan därför att uppsättningens nassar får lov att visa sin råhet samtidigt som de får vara häftiga och sexiga. Leonard Bernsteins underbara musik, som är så långt ifrån vit makt-musik och vit dumhet man kan komma, ackompanjerar en våldtäkt. Det är ett klart klavertramp från regissörens sida. Uppsättningen räddas av tragiken i de avslutande scenerna som tematiskt får en makaber aktualitet av mordet på Anna Lindh. Vissa våldsgärningar kan genom sin brutalitet och meningslöshet både skrämma och föra samman, som de senaste dagarna visat.

Ronny Danielssons "West Side Story" lär aldrig få en inbjudan från utlandet - "världens bästa musikal" finns redan överallt - men uppsättningen i Malmö faller nog kommunfolket på läppen. Inte för att uppsättningen är så bra som den är utan för att den redan ser ut att bli en rejäl publikframgång: 26 000 biljetter har bokats till höstens spelperiod. Malmö musikteater går förmodligen mot en höst med balanserad ekonomi och en framtid med fler musikaler.

RIKARD LOMAN

kultur@dn.se

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt