Tätt måleri i dialog med traditionen - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Tätt måleri i dialog med traditionen

Det är tätt och starkt, Julia Selins måleri. Som om tidiga expressiva landskapsmålare som Fanny Churberg eller August Strindberg hade dämpat färgskalan till brunsvart och låtit verken implodera.

Selin gick ut Konsthögskolan i Umeå förra året och det är en imponerande utställning hon gör på Galleri Flach i Stockholm (tom 27/9). Verken står i dialog med en tradition från 1800-talets landskapsmåleri till 1950-talets abstrakta expressionism – den senare inte minst eftersom Selin, liksom farbror Pollock, målar med duken utlagd på golvet. En position som ger kroppen ett annat rörelseschema under måleriakten än med duken upprätt.

Uttolkare av tidiga abstrakta målare betonade ofta den självutlevande akten, där färgen blir spår av konstnärens inre. Selin omformulerar denna känslans territorium på ett finstilt men rätt radikalt sätt. Målningarna blir istället kartläggningar av specifika tillstånd: Mossa som sviktar under fötterna, regnets olika riktningar.

Relationen mellan färgen som färg och färgen som bild av något annat utgör på samma sätt spänningsfältet i Christina Ekstrands utställning ”Övergång nödutgång” på S.P.G. (tom 20/9) strax intill. Lager och överlagringar, täta mönster och glipor i bildplanet, ett måleri som på ett likartat sätt aktiverar den återkommande frågan: Vad är det jag betraktar? Ett landskap, en känsla eller färg på duk?

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.