Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 00:58 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/kultur/teater-burroughs-av-leo-spauls/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Teater ”Burroughs” av Leo Spauls

Scen: Hagagatan 48

Ljud och ljus: Eric Bleckert

Medv: Niclas Strand, Louise Kvilekval, Fredrik Hedin m fl

Den amerikanske författaren William S Burroughs sköt sin fru Joan i Mexiko 1951. Det var en olyckshändelse, men många år efteråt menade Burroughs vid ett par tillfällen att ”någonting tog över” samt att händelsen frigjorde hans skrivande.

Enklare biografer jublar åt ett sådant uttalande. Familjedramat är den pålitliga spik på vilken man kan hänga den trassliga härva som är Burroughs liv och skrivande. Så gör också Leo Spauls när han efter mångåriga studier släpper lös sin ”Burroughs” på Hagagatan 48. Den två och en halv timme långa uppsättningen är en serie tablåer där Spauls har kastat om proportionerna för det som är intressant hos Burroughs. Det brukar vara 95 ­procent författarskap och 5 procent biografi. För Spauls är biografin den allt överskuggande principen.

Det litterära geniet och gräns­överskridandet förblir ett mysterium – den särpräglade cut-upteknikens bevekelsegrunder blir ett kul fyllesnack. Inslagen av hallucinatoriska scener ur romanerna underordnas familjedramat.

Niclas Strand är sprättbågeaktigt porträttlik i titelrollen, och Leo Spauls gör själv med stor framgång den demoniske mr Bradley mr Martin. Joel Lallerstedt som Allen Ginsberg och Fredrik Hedin som sonen Billy Burroughs gör utmärkta tolkningar. Billy, förresten? Jo – denne tragiske och marginelle figur blir ofantligt viktig i denna bekvämt psykoanalytiska studie som redan i utgångspunkterna måste ge upp ambitionerna att säga något väsentligt om ett av 1900-talets viktigaste författarskap.

Jonas Thente

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt