Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Varför behövs motorcyklar?

Våren har brakat loss igen. Den blir allt ljudligare. Glada barnröster, småfågeltjatter, kanske den stilla drillen från en bofink. Och så den plötsliga adrenalinsvettningen efter vrålet från en flinande motorcyklist som bara måste få göra en burnout.

Kan någon förklara varför motorcyklar över huvud taget får finnas? Själv misstänker jag att Hell’s Angels någon gång skickat upp några bredmagade typer till Vägverket. Inte med hot eller så, det räckte som vanligt säkert med västarna och några söta foton på tjänstemännens barn.

För om motorcykeln uppfunnits i dag skulle den naturligtvis ha förbjudits omgående. Civilisationen har trots allt gått framåt. Hundra knutar utan plåtskal – och inte ens ett bälte? Här har vi nästan lyckats få bukt med den hälsovådliga rökningen, men den här samhällsfaran törs ingen ge sig på. Frihet? Det sa rökarna också. Vart tog nollvisionen vägen?

Visst, jag har också hört sägas att det är rötäggen i den annars så trevliga mc-kåren som skruvar bort ljuddämparna. Men det är avgjort också något i motorcykelkulturens speciella frihetsdyrkan som uppviglar till den sortens skit-på-er-attityder (Har förresten någon kollat hur mycket värstinghojarna bidrar till den globala uppvärmningen?).

Och Hell’s Angels vet förstås att ett totalförbud skulle betyda slutet. mc-relaterad brottslighet på EU-moppe är ingen höjdare.

Lars Linder

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.