Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ledare

Peter Wolodarski: Den omvända klasskampen.

När Veckans Affärer fyllde 40 år för en tid sedan gav man ut ett särskilt jubileumsnummer. I det fanns många tillbakablickar, bland annat återpublicerades en annons från 1966 med rubriken ”Ta Er fru med på affärsresan”.Eller som det stod i marginalen: ”… and next time – bring your wife. Det är inte bara en fras, det är allvarligt menat.”

Avsändaren var SAS, och i brödtexten lade flygbolaget ut texten om varför affärsmannen skulle känna sig i bättre form om den kvinnliga partnern följde med på utlandsturen.

Det har gått fyra decennier sedan denna annons publicerades, vilket i historiens ljus är en sekundkort period. Ändå inser man att det har hänt en del under denna tid, inte bara med jämställdheten utan också med luftfarten.

Trafikflyget, som i sin barndom var ett reservat för manliga direktörer och överklass, har successivt förvandlats till vad som i dag bäst kan beskrivas som ett folkflyg.

Först kom chartern, sedan lanserades billigare apexbiljetter och under de senaste tio åren har branschen genomgått en lågprisrevolution.

Bolag som Ryanair och Easyjet har med sina mikropriser bidragit mer till att korta avstånden mellan människor i Europa än de flesta konkurrenter och politiker.

Ryanairs svenska bas Skavsta gjorde nyligen en kundundersökning som visade att 48 procent av resenärerna hade en inkomst under 250 000 kronor om året. Andelen kvinnor av de tillfrågade var 45 procent, vilket tyder på att åtminstone lågprisflyget inte är ett manligt domän.

En ny värld har öppnat sig för många som tidigare inte haft råd med en utlandsresa.

Man skulle kunna tro att partier till

vänster på den politiska skalan välkomnade en sådan utveckling. Men icke. I dagens vårbudget föreslår regeringen en särskild flygskatt som ska fördyra varje resa med 94 kronor (304 kronor om den sker till ett mål utanför Europa).

Förslaget har redan fått konsekvenser. Ryanair har meddelat att bolaget dels tänker lägga ner linjen mellan Västerås och London, dels överväger att flytta trafik från Sturup till Danmark. Dessutom ställer man in planerna på att utöka sin bas i Skavsta med ytterligare en Boeing 737, vilket hade gett stockholmarna nya resmöjligheter.

Flera konkurrenter agerar på motsvarande sätt. Flynordic och Fritidsresor avstår från respektive lämnar Malmö till förmån för Köpenhamn, eftersom det blir billigare för passagerarna.

Flygskatten påstås vara bra för miljön. Nonsens. Den ger inga incitament till att använda kapaciteten bättre eller på andra sätt flyga miljövänligare. Det är betecknande att regeringen inte ens bemödat sig om att göra en ordentlig konsekvensanalys av sitt förslag. Vad skatten i stället leder till är att många låginkomsttagare inte längre får råd att åka utomlands.

De rödgröna vrider tillbaka klockan genom sin omvända klasskamp mot lågprisflyget.

peter.wolodarski@dn.se