Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 06:37 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/lordag/en-ikon-stovlar-vidare/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Nyheter

En ikon stövlar vidare

Gummistöveln tog klivet från brittisk ­överklassmylla till fina gatan – frågan är hur Hunter ska kunna ­behålla ursprungskänslan när stöveln blivit mode.

Gummistövelns ursprung hänförs ofta till Arthur Wellesley, den förste Duke of Wellington (1769–1852). Hans skomakare sänkte skaften på kurirstövlarna i kalvskinn, tog bort tofsarna fram och gjorde dem tajtare kring anklarna. Stövlarna blev bättre i krig, bekvämare på fritiden – och ett nytt modeplagg i början av 1800-talet hade skapats.

Några decennier senare, när Charles Goodyear kommit fram till hur man kan vulkanisera naturgummi, får stöveln gummi som material.

Försäljning av gummistövlar i Sverige i miljoner kronor:

Cay Bond är trendanalytiker:

– En trendriktig gummistövel ska vara snygg med modernt snitt och ha höga skaft, fast i gummi, och gärna i andra färger än de sedvanliga svarta.

Vilken gummistövel ska modemedvetna inte sätta ned foten i?

– Flera stöveltillverkare har satsat på massor av färger och många mönster som visserligen är roliga, men lite svårburna, och som kanske passar bättre för barn.

Enligt Hanna Wittrock, fil dr i socialantropologi, är det logiskt att gummistöveln blir trendig.

– Prinsessan Madeleine var en symbol för en flagrant lyxkonsumtion, med täckjackan och den stora handväskan. När hon börjar bära Hunter visar det att den massproducerade lyxen, där du kan köpa ett helt livsstilspaket av märkesprodukter, sjunkit i status.

– Det här jaktmodet har ett feodalt drag, det är en reaktion mot den globala kosmopoliten. Hunterstöveln visar att du har en kunskap om vad du bär och produktens historia, säger hon.

Hanna Wittrock ser en barockisering, där stöveln tar sig alltmer extrema och bisarra former.

– Hunter vet att trenden är på väg att ebba ut, då blir stöveln mer överlastad. På samma sätt som mode kan höja prestigen i produkten, urholkar det den också. Hunter försöker nu bli något annat än vad de associeras med, eftersom detta mode har vulgariserats.

1856

Charles Goodyears patent når England och företaget Hunters historia startar. Under världskrigen slår stövlar i gummi igenom som soldatpersedlar.

1955

Klassiska Hunterstöveln i grönt lanseras och finner plats i den brittiska landsbygdskultur som älskar Range Roverbilar, Agaspisar och Barbourrockar.

2004

Bolaget får namnet Hunter Boot Co efter en brokig historia av uppköp. Stöveln blir trend även om bolaget fortsatt att kämpa finansiellt.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt